Het laatste nieuws:

Fotowedstrijd 2016 van start!

Themepark organizer
Kermisclub organizer
Forum archief

Forumfaces
Page 8 of 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8
Topic Options
Rate This Topic
#2385124 - Today at 13:19 Re: [STEMBUS] Houden of weggooien: Pandadroom [Re: Staal_en_Verhaal]
Duinkabouter Offline
Member

Registered: 07/02/2015
Loc: Den Haag, Nederland
Ik zelf dacht inderdaad meer aan shows die in dat theater gegeven worden zoals dat nu bijvoorbeeld bij Pandadroom het geval is. Dus iedereen instappen, start, en aan het eind iedereen weer uitstappen. Ik begrijp dat dit inderdaad de capaciteit lager maakt omdat je maar één tribune gebruikt, dus wellicht zit hier de makke van dat hele idee.

Efficiënt gebruik van de ruimte is het in ieder geval zeker niet als ik het zo bekijk, want je kunt maar maximaal de halve cirkel gebruiken voor de tribune (effectief zelfs minder ivm zichtlijnen). Als je op de rest van de carroussel geen tribune neerzet dan is dat technisch gezien dus loze ruimte. Maar door de lift kun je inderdaad onmogelijk een doorlopende instap aan twee kanten van de ride maken, want je bent gebonden aan het stijgen of dalen van de gehele caroussel tegelijkertijd, dus kun je de show niet "achter elkaar plakken" voor twee of meer groepen publiek. Oh well, back to the drawing board then...

Met de kritiek over verhalen ben ik het dan weer niet eens. Waterschapsheuvel is in de kern van de zaak een hypereenvoudig verhaaltje: konijnen ontdekken dat mensen hun woonplek komen vernietigen, gaan op reis en vinden een nieuw huis. Een reis kun je makkelijk verbeelden in een attractie, zeker als je voor een "baan" van één of ander type kiest (logflume, darkride, powered coastertje..) en de rest hangt dus af van een paar sleutelmomenten kiezen in het verhaal. Bijvoorbeeld de reis met het vlot ("we're on a logflume, we're on a logflume!" (Doido, zoek je nog bonuspunten? wink )), of de vliegoefeningen van Keehar de meeuw (leuk idee voor een kiddycoaster smile ), of het bevrijden van de tamme konijnen.

Saaiheid is een kwestie van de juiste theming en ridekeuze en geldt bij ieder thema. Je kunt Star Wars als thema nemen en daar een behoorlijk slaapverwekkende trailershow van projecteren, of je kunt een oude roomskatholieke legende over een heilige nemen en daar een vette duelling coaster aan verbinden. Het is maar hoe je een idee toepast en welke elementen je daarin laat terugkomen.

#2385125 - Today at 13:20 Re: [STEMBUS] Houden of weggooien: Pandadroom [Re: Staal_en_Verhaal]
Phantas Offline
RCT-kluns :D

Registered: 28/02/2010
Loc: Rotterdam, Nederland
Weet je wat een probleem is bij de huidige Pandadroom film? Dat t volgens de film állemaal ónze schuld is, terwijl er nergens door het WNF wordt gerefereerd aan wat mensen wél allemaal goed doen om de dieren te helpen. Hadden ze dat er nog aangeplakt oid dan geeft de film ineens een héél andere boodschap dan nu het geval is.

Ik snap t ook niet helemaal... is de film in samenwerking ontwikkeld eigenlijk, tussen WNF & De Efteling? Of is dit een film ván WNF die de Efteling aangereikt is om er iets mee te doen?

iig zie ik de optie van samenwerking tussen de twee nog best wel kunnen werken, maar men moet bij het WNF meer kijken naar de core values van De Efteling, en bij de Efteling moeten ze een duidelijke boodschap van het WNF krijgen zonder dat daar een té belerende toon in zit.

Waarom niet bijvoorbeeld een walkthrough-attractie? ipv dat je ergens in ZIT, laat mensen door scenes heen lopen die, met behulp van tecnhieken, bewegende beelden tonen + animatronics. Geef mensen desnoods een VR bril op om de beleving nog interactiever te maken. Zou wel weer een primeur zijn in de Efteling smile

Zo behoud je bijvoorbeeld nog wel t huidige thema, de atmosfeer én verbind je t meteen met de ruimte bij de uitgang, nl het speelparadijs, de souvenirshop en het restaurant.

Op deze manier kan je, met minimale inspanning, nog heel veel doen met het huidige aanbod en ben je toch meteen van die 3D film af die écht gedateerd is.

#2385147 - Today at 14:18 Re: [STEMBUS] Houden of weggooien: Pandadroom [Re: Phantas]
coasterfrenzy Offline
Brakesection Author

Registered: 16/01/2002
Loc: Elkenrade
De attractie is gewoon in elk opzicht geflopt. Wie verzint er in hemelsnaam een (preshow) filmzaal waarbij er zuilen dusdanig zijn opgesteld dat je nooit het volledige scherm kunt zien??

De uitwerking is op veel vlakken beneden het BJL-Niveau. Een ruimte afwerken tot 2m hoogte en de rest gewoon zwart schermen en dan nog door de theming heen de constructie kunnen zien kon al écht niet bij opening van de attractie, laat staan anno 2017.

De indoor speeltuin na de attractie is ook volstrekt niet op Efteling niveau, terwijl dat met dit thema wel prima zou kunnen.

En wie denken ze daadwerkelijk voor de gek te houden door het gebouw hemelsblauw en bosgroen te schilderen (twee kleuren die driekwart van het jaar niet van toepassing zijn).??

Het enige dat eigenlijk nog best geslaagd is zijn de effecten in de hoofdshow. De nevel voor het optrekkend zand en al zeker de vallende boom (als die werkt) zijn super. Jammer dat de film dan weer totaal deprimerend is (laten we eerlijk zijn, als in het openingsjaar de kranten een review plaatsen met de titel "ontwaken uit een nachtmerrie" ben je niet goed bezig).

Het concept om awareness te creëeren vind ik helemaal geweldig, maar op deze manier heeft het geen nut. Dit is meer het de strot af duwen van een idee waar zat mankementen aan te vinden zijn en dat heeft vaak genoeg juist een omgekeerd effect.

Gek genoeg zijn er genoeg dierentuinen die er wél in slagen om awareness te creëeren. Vaak worden leuke weetjes gecombineerd met de harde waarheid en sommige dierentuinen zijn daar zelfs heel creatief mee (Topper vond ik persoonlijk nog wel de "Columbus Zoo & Aquarium" in USA).

De Efteling kan deze ruimte prima gebruiken voor iets anders.. Iets dat de bob beter verbergt dan "niet" en tevens het volk niet depressief maakt (moet immers een leuk dagje pretpark zijn) terwijl het toch zijn educatieve waarde kan houden.

#2385151 - Today at 14:29 Re: [STEMBUS] Houden of weggooien: Pandadroom [Re: Duinkabouter]
Staal_en_Verhaal Online   content
achtbaan kompel

Registered: 02/11/2016
Loc: Nederland
Originally Posted By: Duinkabouter
Saaiheid is een kwestie van de juiste theming en ridekeuze en geldt bij ieder thema. Je kunt Star Wars als thema nemen en daar een behoorlijk slaapverwekkende trailershow van projecteren, of je kunt een oude roomskatholieke legende over een heilige nemen en daar een vette duelling coaster aan verbinden. Het is maar hoe je een idee toepast en welke elementen je daarin laat terugkomen.

Zeker waar! daarom zei ik ook dat als het goed uitgewerkt is (en dat kan de Efteling (behalve bij de attractie waar deze voor in de plaats komen tonque )) het niet saai is. In eerste instantie sprak het me niet zo aan, maar hoe langer ik denk aan een goede uitwerking word ik steeds enthousiaster!

Ja, of we gooien gewoon dat hele gebouw plat, schrappen het WNF, en bouwen een vette thrill flat ride (in het thema van Symbolica). biggrin

#2385158 - Today at 15:09 Re: [STEMBUS] Houden of weggooien: Pandadroom [Re: Staal_en_Verhaal]
Duinkabouter Offline
Member

Registered: 07/02/2015
Loc: Den Haag, Nederland
Ik reageerde ook meer op Progress dan op jou eigenlijk.

Het beste zou inderdaad zijn om WNF gewoon helemaal het park uit te bonjouren en een heel andere kant op te gaan. Maar er zullen vast onzichtbare voordelen voor de Efteling zijn om zich te verbinden aan een liefdadigheidsinstelling, waar wij als bezoekers niet veel direct van merken, maar die bijvoorbeeld wel belastingvoordelen opleveren en goodwill creëren bij milieu-instanties en overheden om het park niet in de weg te zitten of zelfs te ondersteunen in zijn ontwikkelingsdrang.

Ik ben ook niet principieel tegen het verkondigen van een goede boodschap, maar zoals ik al eerder heb aangegeven, feitelijk verkondigt Pandadroom helemaal geen bruikbare boodschap. Het is een pure veroordeling van de invloed van de mens op de natuur zonder enige moraal over hoe we het wel zouden moeten doen. "En wat nu?" Is eigenlijk het enige dat je na afloop kunt zeggen. Het antwoord zal wel moeten zijn: geef geld aan WNF, dan lossen wij het voor je op, maar zelfs die boodschap moeten wij er zelf bij verzinnen en vormt geen onderdeel van het verhaal.

Dat kan echt heel anders. Natuur is een veelomvattend thema. Je kunt er duizend kanten mee op, het heeft eigenschappen als spannend, avontuurlijk, interessant, speels, grappig, of indrukwekkend. En je kunt bij je bezoekers een boodschap overbrengen van verantwoordelijk omgaan met de natuur, lief zijn voor levende wezens van iedere soort, simpelweg mensen leren houden van de natuur. Pandadroom heeft een invalshoek gekozen die de natuur afschildert als een hel waar weinig meer aan te redden valt. Dat inspireert niet. Integendeel: het deprimeert. En depressie leidt tot gelatenheid, niet tot actie.

Er zijn absoluut manieren om een verhaal over natuurbescherming te vertellen dat niet deprimeert. Verschillende dierentuinen besteden hier aandacht aan, door iets interessants te laten zien van een leefgebied en er vervolgens ook subtiel op te wijzen dat dat leefgebied bedreigd wordt en dat het dus bescherming nodig heeft. Dat is in een infotainment-vorm als een dierentuin makkelijker dan in een park dat zich normaliter richt op het uitbeelden van fantasie-verhalen, maar het is prima mogelijk om een verhaal zo in te richten dat het hetzelfde effect bereikt.

Of je kunt een ride gewoon een gaaf natuurthema geven en de bewustwording rondom de attractie toevoegen. Als je de Panda wilt behouden: "Panda's Bamboebootjes" als splashbattle en rondom de attractie een walkthrough met informatie over het leven van de Panda en wat wij kunnen doen om de panda in het wild te beschermen. Afkijken bij Disney? : "Vlucht van de Albatross" als een soarin'-achtige ride, met in de wachtrij of in de uitloop een tentoonstelling of een walkthrough met interactieve informatieve spelletjes over de getoonde natuurgebieden en wat er gedaan wordt aan preservation. Iets heel anders? : "Terug van Weggeweest" als een darkride vol uitgestorven dieren die weer tot leven komen, met aandacht voor het feit dat we het kunnen voorkomen dat er nieuwe uitgestorven dieren bijkomen. Meer thrills in je park? : "Apedans", een flatride met veel tuimeleffecten en rondom weer aandacht aan de bescherming van de chimpansee en de bonobo. Enzovoorts, en zo verder...

Er is zo veel te doen met het thema, en ik ben het helaas eens - hoewel ik niet van deze uitdrukking houd - dat de Efteling en WNF met Pandadroom een kans gemist hebben om iets echt uitnodigends en sprankelends neer te zetten.

#2385188 - Today at 18:40 Re: [STEMBUS] Houden of weggooien: Pandadroom [Re: Duinkabouter]
Maikell Offline
Member

Registered: 19/02/2013
Loc: Nederland
Duinkabouter: ben ook niet principieel tegen het verkondigen van een goede boodschap, maar zoals ik al eerder heb aangegeven, feitelijk verkondigt Pandadroom helemaal geen bruikbare boodschap. Het is een pure veroordeling van de invloed van de mens op de natuur zonder enige moraal over hoe we het wel zouden moeten doen. "En wat nu?" Is eigenlijk het enige dat je na afloop kunt zeggen. Het antwoord zal wel moeten zijn: geef geld aan WNF, dan lossen wij het voor je op, maar zelfs die boodschap moeten wij er zelf bij verzinnen en vormt geen onderdeel van het verhaal.

Ik ben het bijna volledig met je eens behalve we erbij moeten verzinnen wat de boodschap is; 'help alsjeblief, voor het te laat is'. Hoe we het wel zouden moeten doen komt inderdaad niet voor, en dat is niet voor niets en het zou naar mijn mening nog minder passend zijn, het is al een belerende toon laat staan als er ook nog eens scenes zijn waarin de perfecte mens naar voren komt, alsjeblieft niet zeg.

Het ligt er toch dik bovenop dat je donateur zou moeten worden na deze onttovering? Dat is geen kwestie van erbij verzinnen als je bedenkt dat tot een paar jaartjes geleden na de film de tekst op het scherm kwam met; 'Wordt nu donateur in de volgende ruimte.' Nadat de film beeldtechnisch en met vernieuwde muziek opgepoetst was, is dit stukje niet meer teruggekomen.

Dat neemt niet weg dat in de ruimte na de hoofdshow nog steeds WNF geschreeuwd wordt. Bij de knuffels, voorzien van WNF logo's, staan bijvoorbeeld teksten dat je door je aankoop ook het WNF steunt. Daarnaast is er een selfie opstelling te vinden waar je een 'gratis' foto kan laten maken en dit kan plaatsen op social media zodat je kan laten zien aan de hele wereld dat jij in Pandadroom bent geweest, alleen het bericht linkt wel naar het WNF natuurlijk. Mocht je de foto later willen opzoeken dan kan dat, uiteraard via de wesite van het WNF. En als laatste staan er nog altijd inschrijftafels om donateur te worden, vroeger voorzien van een medewerker die je 'hielp' met invullen, en natuurlijk is er een mogelijkheid geboden om je inschrijving direct te posten, tegenwoordig kan je ook via de vele computerschermen donateur worden.

Alom, denk ik dat je als gast niets erbij hoeft te verzinnen, de panda aan het einde van film vraagt immers om hulp en draagt dus bij aan het moraal van het verhaal, dat hulp geboden is. Daarnaast, het ontoverende effect compenseert zich al snel doordat de oplossing zich in de volgende ruimte aandient. Schandalig vind ik dat.

Ik denk juist dat het verhaal en de hele boodschap daarachter, die behoorlijk goed opgebouwd wordt van de eerste ruimte tot de laatste ruimte, steeds duidelijker wordt naarmate je het einde van de attractie nadert. Het is spelen met de gevoelens van de gasten, waar ze eerst dieren laten zien in een prachtige setting op HD schermen, vervolgens zien we ze kapot gaan door ons toedoen en tenslotte gebruiken ze dat gevoel in de laatste ruimte om wat geld uit de zakken te kloppen. Pandadroom verkondigt juist een bruikbare boodschap als we kijken met welke doelstelling deze attractie gebouwd is. Of dat de juiste boodschap is zijn we het over eens en ik juich alle idieeen, om dit soort (sluip)recalme uit te bannen, toe. Ik hoop echt dat binnen een aantal jaren dit hele, niet Eftelingse, concept verdwijnt om plaats te maken voor soortgelijke plannen die zijn aangedragen.

Edited by Maikell (Today at 22:00)

Page 8 of 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8

Sidebar uitzetten?
Deze sidebar kun je bij my stuff > my preferences uitzetten.
De laatste pretpark topics
Legoland Duitsland gaat Pirate Island hotel bouwen voor 2018
by The_Bullgod
20/01/2017 08:35
Knoebels brengt gevoel van klassieke ride terug met nieuwe ride "Over The Top"
by The_Bullgod
19/01/2017 21:05
Ferienzentrum Schloss Dankern 2017: Reise durch das Mittelalter (tube coaster)
by Guy
19/01/2017 15:43
Een B&M Wingcoaster voor Toverland, top of flop?
by Eftelflags
17/01/2017 22:57
Handige jaarkaart om verschillende dierentuinen te bezoeken?
by RRA
17/01/2017 18:57
De laatste kermisclub topics
Temple fair (Wat Krokkrat, Thailand) 2017
by Zolex_Robin_D
19/01/2017 18:28
Dordrecht (17 t/m 25 juni 2017)
by sheep
19/01/2017 12:34
Global Carnival Bangkok (Thailand) 2016
by Zolex_Robin_D
19/01/2017 06:19
De laatste keer opbouw Londen City Coaster
by Mutsel
19/01/2017 06:18
Hangover Tower Ewald Schneider
by geroniemo1
17/01/2017 11:41
Who's Online
26 registered (EelcoB, DHZ070, 3D_Animator, Infinity, Lars15, Aalscholver, Bredeche, Let's Move, KermisKlapwijk, Harkmeisje, Hjalmar, Japser, Mirian, GlennVansp, cooldriver, Extraxyz, JohanR, Jehanaan, 2 invisible), 102 Guests and 7 Spiders online.
Newest Members
TopScanFan, Michiel197, Lev, LordOnip, flamingo
8944 Registered Users
Forum Stats
8944 Members
24 Forums
12385 Topics
332701 Posts

Max Online: 2987 @ 09/08/2009 21:17
Today's Birthdays
Cornelius (19), pagode (57), Silvirio (32), yatsemata (31)

Fotowedstrijd 2016: Win een heel seizoen #HARDGAAN in Walibi Holland of een dagje volledig gratis kermis vieren voor 2 in Best.
40 inzendingen | Het prijzenpakket van 2016 wordt gesponsord door Walibi Holland en Kermis Best

Themepark.nl wordt gesponsord door de IS Group  Houden of weggooien: Pandadroom
Houden of weggooien: Pandadroom