Zo, het is een tijdje stil geweest, maar dat wil niet zeggen dat ik stil heb gezeten. Het stuk dat achter de muur gaat is al een aantal weken op wat geimproviseerde wijze (niet definitief, dus) ondersteund, met als gevolg dat ik nu echt rondjes kan rijden. Dat heb ik natuurlijk ook stevig uitgeprobeerd, en dat ging prima.
Dit was tevens het moment waarop me weer eens extra duidelijk werd hoe de rij-eigenschappen van de locs kunnen verschillen. Dit komt onder andere door de kwaliteit van de decoder en de motor. Voor de motor geldt: 5-polig anker en een permanent magneet geven de beste resultaten.
Nu had ik nog wat ombouw setjes liggen voor een aantal locs, en aangezien ik graag een goederenloc bruikbaar wilde hebben, ben ik daarmee gestart:

En toen ik zover was, kwam ik tot de conclusie dat een dergelijk setje helemaal niet geschikt is voor deze bewuste loc, dus dat was wel weer lekker.

Ik heb even moeten wachten op de onderdelen, maar die zijn een week geleden gekomen, en de loc draait nu weer prime.
Dan had de postbode vandaag een verrassing voor me:

Metteen kijken wat er in zit, natuurlijk!

Mijn Dapol rail-reiniger!

Dat moeten we van dichterbij bekijken...

Nu wil het geval dat deze wagen geschikt is voor 9 volt 2-rail systeem. Hier moet dus een en ander omgebouwd worden. Dus demonteren die handel:

En toen aan de slag. De standaard truuk voor dit apparaat is om er een simpele decoder in te zetten, dan kan je de snelheid nog regelen ook. Alleen niet harder zetten dan halverwege, anders zit je over de 9 volt.

Ik had zo 1-2-3 even geen decoder die ik hiervoor wilde gebruiken, en ik wilde het risico niet lopen dat er meer dan 9 volt op de motor te staan kwam. Dus had ik op mijn werk even een voltage regulator gescoord, helaas wel voor 8 volt ipv 9, maar dat moet de truuk ook wel doen.
Eerst maar eens de boel loshalen...

En een sleper eronder zetten. Een 18-pins IC voetje zorgt voor de juiste afstand. Improvisatie ten top, heh.

Een gelijkrichtertje met de voltage regulator. Ik heb er overigens geen elco overheen gezet en dat is misschien maar goed ook, want het past nu al bijna niet.

Even checken of we contact hebben:

Ja hoor, netjes (bijna) acht volt! En dan weer dicht frotten.

En de test: Cajun-kruiden!

Dit lijkt toch aardig "test geslaagd"

Ja hoor!

Morgen mag hij over mijn treinbaan rijden, er slapen nu wat kinderen boven en die maken we natuurlijk niet wakker.