Het laatste nieuws:

Chef kermisclub getrouwd

Themepark organizer
Kermisclub organizer
Forum archief

Forumfaces
Page 4 of 10 < 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 >
Topic Options
#970900 - 11/01/2009 20:24 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: jeffrey]
modelkermis Offline
faller-fan

Registered: 28/02/2007
Loc: drenthe nederland
ga je ze nog weatheren?

Keep on rolling
#970968 - 11/01/2009 21:30 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: modelkermis]
Henk K Offline
Nieuw in 2008: papa Henk!

Registered: 30/03/2002
Loc: Tilburg!
Ik ga een heleboel weatheren, maar deze.....? nee, ik denk het niet. smile

Overigens werden ze twee jaar geleden al niet meer verkocht, helaas.

Edited by Henk K (11/01/2009 21:31)

#971123 - 11/01/2009 23:54 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: Henk K]
henkieee6 Offline
Soundmachine crew

Registered: 02/12/2007
Loc: nederland, Tilburg !!!
Origineel bericht van: Henk K
Ik ga een heleboel weatheren, maar deze.....? nee, ik denk het niet. smile

Overigens werden ze twee jaar geleden al niet meer verkocht, helaas.

Ik zou het ook zonde vinden als je deze ging wheateren, want industrie loks en wagons mogen er gebruikt uitzien, maar van dit soort reclame wagons ?
En nogmaals, het ziet er super uit, en je inspireerd me echt om zelf aan mijn maërklin baan te beginnen...

#987831 - 31/01/2009 22:28 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: henkieee6]
Henk K Offline

Zo, het is een tijdje stil geweest, maar dat wil niet zeggen dat ik stil heb gezeten. Het stuk dat achter de muur gaat is al een aantal weken op wat geimproviseerde wijze (niet definitief, dus) ondersteund, met als gevolg dat ik nu echt rondjes kan rijden. Dat heb ik natuurlijk ook stevig uitgeprobeerd, en dat ging prima.

Dit was tevens het moment waarop me weer eens extra duidelijk werd hoe de rij-eigenschappen van de locs kunnen verschillen. Dit komt onder andere door de kwaliteit van de decoder en de motor. Voor de motor geldt: 5-polig anker en een permanent magneet geven de beste resultaten.

Nu had ik nog wat ombouw setjes liggen voor een aantal locs, en aangezien ik graag een goederenloc bruikbaar wilde hebben, ben ik daarmee gestart:

En toen ik zover was, kwam ik tot de conclusie dat een dergelijk setje helemaal niet geschikt is voor deze bewuste loc, dus dat was wel weer lekker. biggrin Ik heb even moeten wachten op de onderdelen, maar die zijn een week geleden gekomen, en de loc draait nu weer prime.

Dan had de postbode vandaag een verrassing voor me:

Metteen kijken wat er in zit, natuurlijk!

Mijn Dapol rail-reiniger! smile

Dat moeten we van dichterbij bekijken...

Nu wil het geval dat deze wagen geschikt is voor 9 volt 2-rail systeem. Hier moet dus een en ander omgebouwd worden. Dus demonteren die handel:

En toen aan de slag. De standaard truuk voor dit apparaat is om er een simpele decoder in te zetten, dan kan je de snelheid nog regelen ook. Alleen niet harder zetten dan halverwege, anders zit je over de 9 volt. smile

Ik had zo 1-2-3 even geen decoder die ik hiervoor wilde gebruiken, en ik wilde het risico niet lopen dat er meer dan 9 volt op de motor te staan kwam. Dus had ik op mijn werk even een voltage regulator gescoord, helaas wel voor 8 volt ipv 9, maar dat moet de truuk ook wel doen.

Eerst maar eens de boel loshalen...

En een sleper eronder zetten. Een 18-pins IC voetje zorgt voor de juiste afstand. Improvisatie ten top, heh. smile

Een gelijkrichtertje met de voltage regulator. Ik heb er overigens geen elco overheen gezet en dat is misschien maar goed ook, want het past nu al bijna niet.

Even checken of we contact hebben:

Ja hoor, netjes (bijna) acht volt! En dan weer dicht frotten.

En de test: Cajun-kruiden!

Dit lijkt toch aardig "test geslaagd"

Ja hoor! smile

Morgen mag hij over mijn treinbaan rijden, er slapen nu wat kinderen boven en die maken we natuurlijk niet wakker. smile

#988119 - 01/02/2009 12:10 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: Henk K]
Patrickw Offline
Pattyboy

Registered: 20/09/2007
Loc: Hazerswoude-Rijndijk
Zo'n railreiniger is handig zeg smile
Ik wist dus echt niet dat die dingen dus ook echt werkte! (als stofzuig wink )

#1061609 - 25/04/2009 22:15 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: Patrickw]
Henk K Offline

Een tijdje stil geweest, maar eindelijk wat tijd gehad om wat substantieels te doen dat ook zichtbaar is. smile

Ik was niet blij met de manier waarop de rails ondersteund werd, dus ik ben bezig om het anders aan te pakken.

Daarnaast ben ik terug gekomen op het idee om een soort rolbrug als schaduwstation te gebruiken, ik ga het gewoon met wissels doen. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Toen ik dit eenmaal had uitgedokterd, had ik het neergegeld, ook al heb ik alle rails nog niet, ik weet in elk geval waar ik moet zagen in de spanten. En toen kon ik daar ook aan beginnen.

En natuurlijk moest ik ook weer door de muur heen. smile

Het lastigste stuk is nu geweest, maar we zijn nog wel even bezig voordat het allemaal ligt zoals ik wil.

#1061692 - 25/04/2009 23:35 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: Henk K]
Dino_amusement Offline
Exploitant in Spé

Registered: 15/03/2005
Loc: Wijchen
Gaaf project smile

T mag dan wel een tijd stil geweest zijn, dit was het wachten waard.

Ik ben erg benieuwd naar de eerste aankledings updates. Maar tot die tijd ga ik me zeker vermaken met je constructiefoto's!

#1062826 - 27/04/2009 08:56 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: Dino_amusement]
jeroen_twee Online   crying
Inmiddels 23!

Registered: 14/07/2003
Loc: Noord Brabant
Ik vind het mooi, mensen die zó bezig zijn met hun hobby's dat het huis of het mobulair het moet begeven.
Maar komt die brug onder het land te hangen? Dat is me niet duidelijk. Wel mooi dat je al weet hoe je alles wilt maken!

Het is niet toegestaan deze post of delen van deze post te herproduceren en (her)publiceren via welk medium dan ook zonder voorafgaande toestemming van de rechthebbende. Hieronder vallen ook de getoonde foto's waarvan de rechten bij de auteur van deze post liggen. Indien u de informatie uit deze post wilt gebruiken dient u een PM te sturen.
#1066456 - 30/04/2009 19:14 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: jeroen_twee]
Patrickw Offline
Pattyboy

Ach ja, laat de rails ook maar door de muur gaan, anders is het zo saai om je in maar één kamer te beperken biggrin

Moeten we trouwens ook weer lang op de volgende update wachten wink
Het was trouwens wel het wachten waard, vind dit wel een lollige update smile

Edited by Patrickw (30/04/2009 19:15)

#1066470 - 30/04/2009 19:35 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: Patrickw]
jacothom Offline
Member

Registered: 09/06/2008
Loc: Melsbroek ( Belgie)
Het begin is inderdaad prachtig! Ik heb altijd al iets gehad met die schaduwstations wink

#1068160 - 02/05/2009 14:45 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: jacothom]
Patrickw Offline
Pattyboy

Originally Posted By: jacothom
Het begin is inderdaad prachtig! Ik heb altijd al iets gehad met die schaduwstations wink

Dan is Railzminiworld wat voor jou biggrin
Je moet dan wel een rondleiding nemen (korte of lange maakt niet uit voor dit onderdeel) om het te kunnen zien en te kunnen fotograveren.

Al moet ik eerlijk zijn dat ik van dat soort schaduwstations gewoon op de baan zelf heb staat, maar dan als een rangeerterrein in hoeverre dat mogelijk is, want ik denk dat het wel handig is als er een aantal opstel sporen komen waar de bestuurder (machinist biggrin ) lekker makkelijk bij kan om zo allerlei treinen te kunnen verwisselen etc.

#1068281 - 02/05/2009 17:41 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: jeroen_twee]
Henk K Offline

Originally Posted By: jeroen_twee
Maar komt die brug onder het land te hangen?

Ik denk dat je met 'die brug' de rolbrug bedoelt, en dan heb je me verkeerd begrepen. Ik ben teruggekomen op dat idee (dus ik voer het niet uit) en in plaats daarvan heb ik een min of meer 'standaard' schaduw station.

Ondertussen is trouwens de hele linkerkant mooi vast gezet met spanten, de rechterkant ben ik mee bezig, en omdat de sporen daar net even wat dichter langs elkaar lopen, pak ik het daar net wat anders aan. Voordat ik aan de rechterkant begon heb ik wel alle sporen weer even aan elkaar gelegd, en lopen dus beide halve circels op de overloop. Het schaduwstation is nog niet bereden, daar zat aan de rechterkant van de baan nog wat in de weg om er te komen..

Foto's komen binnenkort wel weer, het is hoe dan ook een puinhoop. smile

#1070516 - 04/05/2009 23:47 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: Henk K]
Martijn1987 Offline
The Joker

Registered: 20/07/2004
Loc: Nederland
Wow Henk, terug van weggeweest biggrin Gaaf dat we weer eens wat zien van het trein project.
Ga zo door, ik ben zeer benieuwd:)

Wil jij ook webspace van meer dan 750 GB voor maar 6,35 per maand!! klik dan eens hier
#1090657 - 26/05/2009 21:53 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: Martijn1987]
Henk K Offline

Sinds jaar en dag erger ik me kapot aan de harde geluiden van een omschakelende wissel, en de belachelijk snelle beweging die ermee gepaard gaat. Daarnaast kost een digitaal aangestuurde wissel nogal wat, dus motivatie genoeg om eens te kijken of het niet anders kan. Het antwoord is: ja, het kan anders: met servo's die aangestuurd worden door een microcontroller.

Jaren terug heb ik al eens iets gemaakt met behulp van een Atmel ATTiny2313, maar ik vond de stabiliteit niet om over naar huis te schrijven. Als ik meerdere servo's tegelijkertijd wilde laten schakelen dan gingen sommigen aan de haal en deden maar wat. Sinds een tijdje ben ik aan het prutsen met de LPC2106 van NXP (voormalig Philips Semiconductors) en gaat het allemaal wat beter. Ik heb ook meer pinnen op de microcontroller zitten, zodat het bijvoorbeeld kinderspel is om bijvoorbeeld ook de spanning van servo's af te halen als die niet geschakeld hoeven te worden.

Anyway, met het microcontroller stuk zal ik jullie niet al te veel lastig vallen, het mechanische deel zal jullie meer aanspreken smile

Wat ik voor ogen had, was de beweging van de servo met verenstaal door een buisje, over te brengen op de wissel. Bij voorkeur op exact dezelfde manier als de wisselaandrijving van Marklin dat doet. Ik heb daarvoor eerst een vorm "origineel" gemaakt van hoe het inbouw gedeelte er uit moet komen te zien:

Daar ligt hij in een geimproviseerd bakje om er een mal van te maken. Vervolgens met siliconenrubber twee mallen gemaakt. Hier zie je er eentje.

En daar afdrukken van gemaakt:

En als alles dan uitgehard is (en dat is het binnen een half uur) dan kan je ze inbouwen:

Theoretisch zo ik er nog twee schroeven in kunnen duwen om de boel op zijn plaats te laten, maar omdat het klem zit kan het niet echt een kant op. Zeker niet als de wissel niet van de grond af kan komen.

En dan is het tijd om eens te zien hoe e.e.a. werkt:

Ik ben dik tevreden. Ik heb ondertussen printjes ontworpen en besteld, ik moet nog wel wat onderdeeltjes in huis halen, maar hopelijk binnenkort worden al mijn wissels op deze manier aangestuurd.

Nu zie ik alweer helemaal voor me dat mijn PM-box vol stroomt met verzoekjes, dus laat ik de meest voor de hand liggende vragen alwast beantwoorden:

Kan je me op weg helpen om dit ook te maken?

Als je niets van microcontrollers af weet dan moet je hier niet aan beginnen. Zoek dan een meer mechanische oplossing zelf.

Kan je dit ook voor mij maken?

Ik heb tien printjes besteld terwijl ik er eigenlijk maar vijf nodig heb. Het zou leuk zijn als ik hier iets stabiels van kan maken dat verkoopbaar is. Ik verwacht een prijs van ca. 12.50 euro per wissel om die te mechaniseren en automatiseren, op basis van goedkope servo's van Conrad die mij prima bevallen. Echter:

Spreekt dit spul Motorola formaat of DCC?

Nee en nee. Op het moment wordt het middels een seriele poort aangestuurd. Je ziet me in het filmpje ook typen: 00 (commando: schakel servo) 00 (major wissel nummer 0) 00 (minor wissel nummer 0) 00 (stand 0). Voor het terug schakelen was de laatste 00 dus een 01, en potentieel kan dit systeem 65536 wissels (en/of armseinen) aan. Ik ben wel van plan om iets te maken dat motorola formaat omzet naar commando's op de seriele bus.

En natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. smile

Edited by Henk K (26/05/2009 21:54)

#1090724 - 26/05/2009 22:40 Re: Treintjes - een nieuw begin! (stukje groen aangelegd) [Re: Henk K]
Vogelrokker Offline
Pitbull Goudvis

Registered: 15/03/2003
Loc: -
Woow! Ziet er goed uit Henk! Elektrotechnisch gaat het mij nog net wat te ver, maar mechanisch heb je me op een goed idee gebracht!

Ik kijk uit naar de volgende update!

Page 4 of 10 < 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 >

Sidebar uitzetten?
Deze sidebar kun je bij my stuff > my preferences uitzetten.
De laatste pretpark topics
Verveel je je? Speel een suf achtbaanspel
by Jeroen
31/07/2010 01:24
[APH] Ridderspektakel gouden idee
by Martin_A
30/07/2010 21:33
New Years Eve 28-07-2010
by RobinSw
30/07/2010 20:35
[TR] Remko en Susanne in the USA 2010: Dag 19 Knoebels
by Remko_Voets
30/07/2010 20:01
[Foto's] Diergaarde Blijdorp 30/07/2010
by Frangster
30/07/2010 19:47
De laatste kermisclub topics
Borghorst 30-07 t/m 02-07-2010 (D)
by Crazypolyp
30/07/2010 20:51
Oldenburg 01-10 t/m 10-10-2010 (D)
by Crazypolyp
30/07/2010 19:51
Mulhouse 24-07 t/m 15-08-2010 (F)
by Crazypolyp
30/07/2010 16:50
boxmeer 13 t/m 17-08-2010
by hamtaro
30/07/2010 00:37
Molenschot 2010
by Kermisfan
29/07/2010 22:42
Who's Online
43 registered (Edie, Jeroen, Greenstock, Drommels, hurkie, Irene, Friso, markie81, edtje, Adrenalin, Ice, BattleRoyale, mad_doctah, jeroen_twee, Alee, 8 invisible), 58 Guests and 62 Spiders online.
Newest Members
Neogen, Spacekonijn, Pukkie, rusher, xolus
6965 Registered Users
Forum Stats
6965 Members
31 Forums
12980 Topics
466214 Posts

Max Online: 2987 @ 09/08/2009 21:17
Today's Birthdays
Gertjan_G (21), Walibist (17)

Fotowedstrijd 2009: Win een verrassingsprijs in Walibi World of een dagje volledig gratis kermis vieren voor 2 in Best.
180 inzendingen | Het prijzenpakket van 2009 wordt gesponsord door Walibi World en Kermis Best

Themepark.nl wordt gesponsord door NXS Internet Welke achtbaanbouwer?
Welke achtbaanbouwer?