Zo, hier is dan ons Tripreport van de fantastische reis die we van 15 t/m 24 april gemaakt hebben.
Voor sommigen het nog niet wisten: Dennis, Erik, Jelle en ik gingen naar Engeland toe. We hebben 9 pretparkdagen gedaan, 2 waterparken

, Londen bezocht en nog 2 kleine boswandelingen gemaakt.
Het begon allemaal op donderdag 15 april, de reis van IJmuiden naar Newcastle. Eerst 's ochtends nog langs de bank, moest nog even een reisverzekeringen afsluiten. Gelijk maar een doorlopende genomen, ik wil nog wel eens naar het buitenland gaan. Toen werd ik in Woerden opgehaald door de Noordelingen Erik en Jelle en we reden op naar Dennis. Daar afgesproken bij de MAC, waar ook verrassend Marcel bij was. Marcel zou ook eerst meegaan naar Engeland, maar jammer genoeg kon ie niet meer mee.

Al was het een beetje geluk voor ons, want de auto was nu al helemaal vol.

Op naar Dennis gereden, daar een colaatje genomen en beetje oude foto's van Dennis gekeken. (Dennis werkte op de kermis vroeger en had nog lang haar toen, brrrrrrr was zeer eng om te zien

) De vriendin van Dennis kwam ook nog even langshuppelen, en 45 minuten later zijn we vertrokken naar IJmuiden. Was ongeveer 30 minuten rijden, langs het werk van Dennis reden we nog en uiteindelijk bij IJmuiden aangekomen. Gelijk door de paspoortcontrole, mijn id-kaart moest ik na de reis laten vervangen, omdat het plastic een beetje gescheurd was. (Komt goed uit, moet voor Orlando toch nog een paspoort laten maken.

) Toen moesten we nog een flinke tijd wachten voor we de boot op mochten, dus wat doe je dan?? Inderdaad, foto's maken.. Kon ik gelijk m'n nieuwe digi testen!
De boot zag er goed uit, al moest er nog wat bijgeverfd worden, moest men denken.
Eenmaal in de boot, de auto goed op de handrem gezet, de hut opgezocht, spullen gedumpt en op naar het bier!

In totaal hebben we allemaal 4,5 liter bier op maar we bleven dan ook 14 uur op de boot hè??
Na een paar biertjes even naar buiten gegaan, het was echt schitterend weer. Overigens de hele vakantie, alleen het eerste dagje in Lightwater Valley (miezer)regen, verder alleen maar droog, maar meestal lekker zon. Graad of 18, soms zelfs richting de 20 of meer.
En wat was het zonnetje 's avonds mooi.
Er draaiden ook een aantal films op de boot, we besloten om naar The Haunted Mansion te gaan. Nou heb je de pech dat je geen beenruimte hebt in de bioscoop, maar dan nog meer pech met deze barsaaie film! We hebben meer gegaapt, dan toen we gingen slapen.

Dennis wilde graag met Eddie Murphy op de foto, dus dat doen we dan maar even..
Verder nog wat sfeerplaatjes gemaakt op de boot, waarvan deze er een aantal zijn:
Volgens mij had ik nog niet verteld dat we bier hadden gedronken toch??
Toen gingen we paardenracen, en ik won!!

Maar liefst!!! 7 euro kreeg ik uitbetaald, daar haal je weer wat bier voor.
Na wat halve litertjes bier, moest ik het podium opkomen. 2 andere Nederlanders en ik moesten een spel doen tegen 3 Engelsen. Er zat een lepel aan touw en die moest via je broekspijpen omhoog en dan via je trui en dan doorgeven aan de andere, en die hetzelfde. "Ons" team won en dat moest gevierd worden. Hier til ik Lisa op, Jelle was de fotograaf op dat moment. Een leuke vlotte meid, uit Utrecht en heb ook nog eens d'r email-adres. Ze wilde de foto's ook hebben, heb ik dr al gemaild.
Verder nog wat gebabbeld met Engelse dametjes, waaronder deze 2.

Ze vroegen of ik meeging naar hun hut, maar dat aanbod heb ik links laten liggen.

Lief waren ze wel.
Na een kort nachtje, weer vroeg opgestaan want we waren al bijna in Newcastle. Jelle had nog geen zin in opstaan.
Er stonden ook wat auto's in de boot:
Toen op weg naar Lightwater Valley, onze eerste parkje van de trip. En gelijk ook bijna 1 van de langste achtbanen van de wereld, namelijk THE ULTIMATE. (Hierover later meer) Na ongeveer 75 minuten rijden waren we er. Het was er totaal niet druk, maar de capaciteit was echt helemaal niks.

We kochten een entreekaartje, en hopppppaaaa naar binnen.
Dus de rijen waren nog 30 minuten bij 1 attractie, en dat voor een vrijdag!?
In heel Engeland zijn ze gek op bordjes, zie hier 1 van de duizenden voorbeelden die je kan fotograferen!!
Glijbanen hadden ze ook, dit was 1 voorbeeld van een lange rij. Zware ondercapaciteit, het schoot niet op gewoon.
Bij The Ultimate zit een hamburgertent, met echt de lekkerste hamburgers ooit gegeten in een pretpark. Lekker gegrilled, met een klein zwart randje, ala Burger King. Mmmmmm
En dan nu THE ULTIMATE!!
Wat een geweldige baan is dit, we verwachtten een hele langzame baan, omdat we wisten dat ie 7 minuten ongeveer duurde. Niks is minder waar, dit was echt de BESTE en COOLSTE achtbaan die ik zo'n beetje ooit gedaan heb. Het eerste gedeelte is vrij normaal, rare banking wel maar het gaat nog. Voor de 2de lifthill liggen nog wel 6 hele kleine bunnyhumps, welke idioot dat verzonnen heeft??

Dan ga je de 2de langzame lifthill op en dan de drop. GEWELDIG, en dan meteen na de drop knal je met een foute bocht het bos in. Dit gaat zo rond de 80 ongeveer, en echt de ene na de andere foute bocht maak je mee. Dit ding is zo onwijs ziek, die bochten lijken wel 90 graden.

Dan denk je alles gehad te hebben maar dan komen er weer een stel foute bochten (die knak en krak zeggen

) en tunnels, en na 2,5 km komt er dan toch helaas een einde aan. Hoe deze baan die snelheid vasthoudt, is ons nu nog een raadsel maar het is echt de BESTE baan van de vakantie en misschien wel voor altijd. Dit kan alleen maar The Ultimate, als echte coasterliefhebber moet je deze echt gedaan hebben. We hoorden later een verhaal dat er soms tijdens de ritten wielen afbreken en als je een wandeling door het bos maakt, dat je er veel wielen kan vinden.

Deze moet je gedaan hebben, we kwamen niet meer bij van het lachen.
In Engeland houden ze totaal niet van voordringen, je ziet het zelden gebeuren want de consequenties zijn niet mals.
Ze hebben verder nog 5 andere achtbanen, maar 4 daarvan hebben we niet gedaan, de wachtrijen waren abnormaal hoog voor een vrijdag. En het waren toch standaard achtbanen. 1 hebben we dus wel gedaan, The Rat Ride. 45 minuten wachten, het was echt niet de moeite. Simpel achtbaantje in het donker, we hadden een soort oude Black Hole verwacht uit Hellendoorn.
Voor dit jaar hadden ze o.a een nieuwe afterburner gekocht van KMG, deze stond helemaal los van het park, op een klein stukje weiland. Het zag er werkelijk niet uit, rare lui in Ripon.
De rit was niet veel boeiends, al vonden de Engelsen het wel supertof. Zeker kleine kinderen van 7, kick van hun leven.
Hier nog een foto van de carroussel, waren ze ook trots op geloof ik.
Leuk gemaakt WC'tje:
Voor we het park binnengingen, hadden we bij de infobalie gevraagd voor coasterwielen. Deze konden we 16.00 uur ophalen en deze 4 wielen kregen we mee.
Bordjes kunnen ze goed maken in Engeland, hier nog 2 ervan:
Dan hadden we nog de Toad Hole, die pas 16.30 openging. Deze attractie is echt het foutste wat je ooit meegemaakt hebt. Je neemt plaats in een grote metalen bak (zo van de Gamma

) en dan plons je het water in. Niemand werd er nat van, het water wordt gewoon naar voren geduwd. Echt een low-budget-zelfgemaakt-apparaat.

Maar ook een absolute must-do, echt te lollig gewoon.
Zo kwam er een einde aan dit eerste maar zeker vermakelijke eerste dagje pretpark. Het park had ons allen meer dan verrast, The Ultimate moet ik nog een keer doen.
Toen reden we naar het eerste hotel, vlakbij Flamingoland. Onderweg nog even van het mooie uitzicht genoten..
's Avonds weer een aantal biertjes op in de Pub van het hotel en lekker pizzaatje gegeten.
Pretpark nummer 2 was Flamingoland, maar voor we daar heen gingen moest er eerst in bad gezeten worden hè??

Een douche was er helaas niet maar dit was ook niet erg.
Het eerste Engelse ontbijt was een feit, ik moest er weer erg aan wennen. Zeker de Black Pudding, heb 1 hapje genomen, doe ik ook noooooooit meer!!
Dan op weg naar Flamingoland, we kwamen aan en zagen de ene na de andere coaster al staan. Een soort van Slagharen maar dan zonder theming.

Echt overal wat attracties neergezet, zonder enige vorm van theming. Zag er vaak best wel triest uit.
En wat is het park trots op The Magnum Force. Overal hingen van dit soort borden.
Echt overal waar je keek, was wel een achtbaan te zien. Is ook niet gek, als je er 7 in je park hebt staan.
Na wat attracties gedaan te hebben, op naar de topper Magnum Force. Helaas was de baan nog gesloten, dus gingen we wat andere dingen doen.
The Bullet, ook een Schwarzkopf-topper, die was helaas dicht. Zal misschien later dit jaar nog opengaan, maar gaat eind 2004 weg uit het park. (Hierover later meer)
Op naar een S&S torentje, die zie je ook overal.

Maar dit was een shot, maar dit is nog niet alles.. Ook nog eens een drop-variant!!
De camera mocht mee naar boven (na wat angstige operator-blikken), dus wat doe je dan boven?? Foto's maken toch?
Net zoals in Fantasy Island een caravanpark, ook al zo inmens groot.
Verder alle attracties zo'n beetje gedaan, hier wat achtbaanplaatjes.
Deze botsauto had een privé-afgezet-stukje, zag er wel komisch uit.
Toen zagen we The Magnum Force rijden, dus hoppppaaaa, daar moesten we heen.
Toen met de kabelbaan naar The Zoo (oftewel Flamingoland), ik vond deze zeer eng en gammel.
Dit is de nieuwe attractie voor 2004, helaas was ie 1 dag voor wij er waren, gesloopt door het personeel, dus helaas dicht!!

Zag er vrij goed gethemed uit voor Flamingoland, dus wie weet gaan ze de goede kant op.
Eenmaal in de dierentuin aangekomen, kwamen we wel een heel vreemd diersoort tegen. "Meppelse gekko's" noemden ze deze soort, had er nog nooit van gehoord.
Dit is dus de mascotte van het park, hadden ze er wel wat van..
Groepsfotootjes vanuit de dierentuin:
Vanuit de dierentuin nog een klein gedeelte van het park gedaan, is dit een nominatie waard voor 's werelds kleinste achtbaan??
Verder nog wat fotootjes van het park:
Frits Barend was er ook
)
Met deze man hebben we veel gepraat, heel vriendelijk en geinteresseerd kwam hij over. Hij had nog 1 coasterwieltje liggen van The Magnum Force, die ligt nu beneden in onze schuur.
Verder vertelde hij dat The Bullet en The Magnum Force eind 2004 gaan verdwijnen en dat er in 2005/2006 een nieuwe achtbaan gaat komen. Flamingoland is druk bezig met het zoeken naar een geschikte achtbaan.
Pretpark 3, Blackpool. Wat kan ik nog over Blackpool vertellen??
Het park zit barstensvol met achtbanen, en het leuke van deze dag was, dat alles open was.

Vorig jaar was ik ook in Blackpool en toen was o.a The Grand National dicht en dit is een echte topper!! Het was echt prachtig weer, hele dag droog, alle attracties (sommigen dubbel) gedaan, dit park blijft in mijn top5 van parken! Overal ook signalen ontvangen, dat de nieuwe coaster ala Top Thrill Dragster in 2005 of 2006 komt. De hele stad kijkt uit naar deze geweldige coaster, al zal de Log Flume plaats moeten maken voor dit gevaarte.

En dat terwijl het 1 van de beste flumes van Europa is. Lang, nat en prachtige ligging. De shoot-the-cute, vlakbij Valhalla, gaat ook plaatsmaken voor een nieuwe attractie. Helaas heb ik deze na 2x Blackpool nog niet gedaan!!

Dus ik heb gelogen, 1 ding dicht.
We hadden een geweldig hotel tegenover Blackpool, dit zie je vanuit ons kamertje.
Dit is ons hotel trouwens:
50 meter de deur uit, en daar was het park al. Dat is pas echt lekker wakker worden.
Om 10 uur stonden we al buiten, maar het park ging pas 11 uur open, dus loop je maar de boulevard op en maak je nog eens een foto.
Toen was het 11 uur, voor 28 pond (42 euro) een polsbandje gekocht en gaaaaaan!!
Schaatsshow van 60 minuten, waarvan 20 minuten pauze. Wel heel mooi allemaal, beetje te serieus op sommige momenten.
Sommige attracties moeten nog met de hand geremd en gestart worden, deze man showt even hoe dat gaat.
Overal is alles zo rot, maar dat maakt het absoluut geweldig. Je ziet vaak bordjes dat de baan gecontroleerd is maar ik heb zo mijn twijfels soms hoor!!
Het park heeft ook een enorm lang autocircuit, komt werkelijk geen einde aan.
Vreemde bordjes hebben ze genoeg in Engeland.
Avondfoto's in Blackpool zijn er ook gemaakt, op de eerste foto links zie je nog een piertje, met een aantal kermisattracties. 1 van de vele piertjes.
En zo kwam er een einde aan een dagje Blackpool, nog 1 nachtje geslapen en 's ochtends genoten van het uitzicht en op naar Alton Towers!
Pretpark 4 en 6, Alton Towers.
Dit park blijft een prachtig park om heen te gaan en door te wandelen, maar het kwam allemaal een beetje sfeerloos en grauw over. De attracties zijn echt super maar het zijn er te weinig. Er zijn dan wel 8 achtbanen, 2 wildwaterbanen, madhouse en shooter maar behalve dit is er niet veel. Dat is voor ons als liefhebbers niet erg, maar voor de gemiddelde bezoekers (gezinnetjes etc.) lijkt me het niet zo erg de moeite. Het park kan beter, maar laten we het er op houden dat het nog het begin van het seizoen is. De medewerkers kwamen chagrijnig over, de ERT's die je krijgt met de Tussauds Pass zijn geen ERT's te noemen. Iedere keer omlopen terwijl er niemand staat, en daar betaal je dan een dure pas voor!

De rijen bij Nemesis en Air zijn al niet zo kort, dit houdt dus 3 ritjes in ongeveer. We hadden na 1 dag bijna alles gedaan, dag 6 zijn we nog even geweest tot 1 uur en toen naar Water World gegaan. Het eerste zwembad van Engeland met een Master Blaster. Deze stelde zwaar teleur, zat geen vaart in. Verder veel glijbanen maar geen personeel. Dit houdt in dat de glijbanen stuk voor stuk opengaan.

Na 1,5 uur ook weer uitgekeken.
Bij Alton Towers in de buurt hadden we op een 4-sterrencamping een 6-persoons stacaravan gehuurd. Dit was echt een geweldige caravan, heel luxe, inclusief grill, magnetron, oven en TV. Hier hebben we 2 dagen normaal gegeten (ik heb spaghetti gemaakt en Erik heeft 1 dag de pizza's verzorgd) en 1 dag (vieze) Fish 'n Chips. Niet te eten die zooi, na een aantal happen had iedereen er al genoeg van.

Dit was echt een prima verblijf, 15 minuten vanaf Drayton Manor, 45 minuten vanaf Alton Towers en 45 minuten vanaf American Adventures.
Hier wat foto's uit Alton Towers:
Helaas was hier de Spinball Whizzer gesloten, 2 dagen niet kunnen doen. Foto's maken konden we wel.
Iedereen kent het verhaal van HEX zo'n beetje, het gaat over een boom waar kettingen in zijn gegroeid. Dit is in de 19de eeuw gebeurd, bij hevige storm en regenval. De boom vloog in brand en men wilde de boom verstevigen met kettingen. Deze boom staat iets buiten het park, daar zijn we ook nog heen geweest. Was heel bijzonder om gezien te hebben en tegelijk fantastisch om te zien hoe ze zo'n geweldige attractie over 1 boom kunnen maken.
En zo kwam er een einde aan 1,5 dag Alton Towers, waar we gehoopt hadden op meer sfeer en langere verblijfsduur.
Dag 5 was voor American Adventures, het park waar niemand iets van verwachtte. Maar uiteindelijk viel het reuze mee, aardig en vooral oud personeel. (gemiddelde leeftijd van rond de 80

) Alle attracties zagen er vrij goed uit, netjes onderhouden, echt een familieparkje. Veel attracties staan er niet, maar toch 4 heuse achtbanen. Een zelfbouw achtbaan met 2 loopings en de foutste en langzaamste helix van de wereld ongeveer, een ultra-extreme Vekoma Boomerang, een Mack-powered (1 van de velen in Engeland) en een Zamperla-powered. Verder een hele mooie log-flume, met een geweldige last-drop en een aardige Rapid.
De Skydiver was helaas gesloten op het moment dat we net weg wilden gaan, dan maar in SFH en Orlando!!
Dit park zullen we niet snel weer bezoeken, behalve als er een B&M komt!!
Dag 7, Drayton Manor. Dit park vorig jaar ook al bezocht, en toen was het al een grote verrassing. Dit jaar heeft het me nog meer verrast, nog gastvrijer dan in 2003 en allemaal meer onderhouden met een mooie nieuwe ingang.

Vantevoren hadden we gemaild naar alle parken dat wij als fans komen en van Drayton Manor kregen we als enige park een keurige en aardige reactie terug. Ene Edward Pawley moesten we opzoeken, we kregen namelijk een Guided Tour/gesprek en later een heel gesprek over achtbanen/pretparken. Hij wist echt alles van alle andere parken, "eindelijk eens mensen in m'n park die er verstand van hebben", moest ie gedacht hebben. Edward Pawley reist de hele wereld rond, op zoek naar nieuwe attracties voor het park. Echt een wereldbaan heeft hij.

Hij heeft ook gewerkt in Thorpe Park, Bellewaerde en in het pretpark in Bahrein. We kregen ook een lunch van het park aangeboden, echt super. Toen begon ie nog over coasterwielen, en we werden naar de Technische Dienst geloodsd. Daar moesten we om half 5 terugkomen, dan zouden ze alle wielen voor ons verzameld hebben. Uiteindelijk hebben we allemaal een wiel gekregen van Shockwave (10 jaar oud en nog nooit gebruikt) Deze wielen waren bij de aanschaf van Shockwave besteld, dienden voor het schoon houden van de baan. Maar het park gebruikte ze niet, had ze nog liggen, dus mochten wij ze hebben.

Ook een paar wielen die onder de Shockwave hebben gezeten, hebben we meegekregen.

Edward Pawley vertelde ons ook dat ze op zoek naar een nieuwe attractie voor 2006, maar hij wist nog niet wat. Waarschijnlijk een achtbaan...
Ze waren flink bezig bij de plaats van de nieuwe attractie dit jaar, gaat geopend worden in juni.
En ik met m'n "nieuwe" Intamin-wiel.
Dag 8, Chessington, Thorpe Park en Londen.
Vorig jaar was Chessington de verrassing van de trip, dit jaar viel het zwaar en zwaar tegen.

2 weken geleden wisten we dat Dragon's Fury dicht was maar nu zou ie toch wel open zijn? Niets was minder waar, helaas weer dicht.

Om 9.15 stonden we voor de poort, geen Early Ride Time deze dag. Was te rustig blijkbaar.. En toen kwam het erge, om half 10 kon iedereen al kaartjes kopen maar de toegang tot het park was pas om 10 uur. Iedereen dus voor niks 30 minuten wachten, werkelijk hele trieste actie. Gooi de kassa's dan pas 9.50 open ofzo, maar niet 9.30. Nou, wij het park in, op naar Vampire meteen. Geen rij, gelijk in de achtbaan. Lekker soepel als vorig jaar, blijft een leuke coaster.

Verder zijn we echt in een speer door het park heen gelopen, om 12 uur waren we eigenlijk al helemaal klaar en zijn we richting Thorpe Park gegaan. Geen foto's van Chessington en Thorpe Park de eerste dag, wel foto's van de tweede dag in Thorpe Park.
In Thorpe Park zijn we 2,5 uur geweest, en dit was in tegenstelling tot 2003 een absoluut toppark. Alles draaide op volle capaciteit, vriendelijk personeel, natte Tidal Wave

en de enige nieuwe attractie in Engeland 2004 die werkte. Samurai draaide zoals vanouds in Chessington en was zeer populair bij de Engelse mensen. Nemesis Inferno 6x gedaan in 2 dagen, blijven zitten mocht gewoon als er lege plekken waren, en zo kan ik blijven doorgaan met pluspunten.

Dit park is zeker heel hoog in waarde gestegen bij mij.
Om half 4 zijn we vertrokken, want we wilden nog naar Londen voor The Big Eye maar voor Londen ging Dennis nog even naar z'n oom, die woonde vlakbij Walton on Thames, waar we verbleven. Hier zaten we in The Beech Tree Lodge House, waar we vorig jaar ook zaten. Netjes verzorgde kamers, heerlijke douches en hele aardige mensen. Ze herkenden ons nog van vorig jaar.
's Avonds met de trein en metro aangekomen bij The Big Eye, 20.10. Wat bleek nou?? De kassa was net 10 minuten dicht, hoeveel pech kregen we nog te verduren?

Toen maar naar Piccalilly gegaan, even gegeten, beetje rondgelopen nog en toen weer terug naar The Beech Tree Lodge House. Nog even wat drankjes gehaald, en daarna lekker geslapen.
Dag 9, laatste dag pretpark en dat was Thorpe Park.
Ook deze dag was weer super, alles draaide weer op volle capaciteit, vriendelijk personeel, TOPpark is het geworden in 1 jaar.

Dit park gaat er zeker komen, als ze op deze toer door blijven gaan.
Nog wat foto's van Thorpe Park:
Om 2 uur zijn we vertrokken richting Harwich, om half 5 kwamen we ongeveer aan. 19.20 ging de boot pas, dus we zijn nog even naar het strand geweest en hebben het zeer saaie stad bekeken. De boot vertrok, gelijk kaartjes gehaald voor de bioscoop, voor de film Starsky en Hutch. Dit was een vrij grappige film, maar een beetje voorspelbaar allemaal. Om 23.50 waren we weer in Nederland en 0.45 was ik weer thuis en ben ik heerlijk gaan slapen. Het was echt een geweldige vakantie, in 2006 komen er een flink aantal nieuwe coasters in Engeland, dus ga ik zeker nog zo'n trip maken.
Erik, Dennis en Jelle, onwijs bedankt voor de supertoffe week!!
Bernard bedankt voor de webspace!!
Mocht iemand een foto willen op 2580x1932, pm of mail me even!!