Het laatste nieuws:

Fotowedstrijd 2016 - voorronde

Themepark organizer
Kermisclub organizer
Forum archief

Forumfaces
Page 2 of 11 < 1 2 3 4 ... 10 11 >
Topic Options
Rate This Topic
#2382907 - 10/01/2017 12:30 Re: Mayo en friet in het park * [Re: Youri076]
RickMarkestein Offline
Rodelspaß

Registered: 24/08/2004
Loc: Rotterdam
Origineel bericht van: Youri076
Was dat geen zelfgesnedem friet die ze daar verkochten? Zoja, dan lijkt me dat helaas niet echt haalbaar voor bij de vaste horeca in het park.

Ben ik het niet mee eens. Bram Ladage snijdt ook al zijn friet zelf op locatie op een A-locatie in het centrum van Rotterdam. Gaat niet bestaat niet. De friet van Friethoes, de gasten die op de zomeravonden stonden te verkopen, zou makkelijk de standaard kunnen en eigenlijk moeten zijn binnen de Efteling. smile

Edited by RickMarkestein (10/01/2017 12:30)

5 euro's?! Op je muil, gauw!
#2382913 - 10/01/2017 13:36 Re: Mayo en friet in het park [Re: Youri076]
Eftelflags Offline
Eventmanager

Registered: 05/05/2003
Originally Posted By: Youri076
Was dat geen zelfgesnedem friet die ze daar verkochten? Zoja, dan lijkt me dat helaas niet echt haalbaar voor bij de vaste horeca in het park.
Waar een wil is is ook een weg.

Maar zoals Rick zei; ik ken verkooppunten welke velen malen drukker zijn dan in de Efteling waar alles vers is. Kwestie van juiste voorbereiding en juiste inzet personeel.

#2382923 - 10/01/2017 14:26 Re: Mayo en friet in het park [Re: Eftelflags]
markie81 Offline
Spoorlegger

Registered: 24/01/2005
Loc: Naast het spoor
Je kan 'verse friet' ook gewoon gesneden inkopen. Maar buiten dat, voorbeeld van Bram Ladage is sprekend zat...

"Ik kom hier pas terug als ze een B&M hebben!"
#2382926 - 10/01/2017 14:35 Re: Mayo en friet in het park [Re: Eftelflags]
remier Offline
TP Imagenizer

Registered: 20/10/2002
Loc: Tilburg
Origineel bericht van: Eftelflags
Waar een wil is is ook een weg.

Maar zoals Rick zei; ik ken verkooppunten welke velen malen drukker zijn dan in de Efteling waar alles vers is. Kwestie van juiste voorbereiding en juiste inzet personeel.

Zal ook wel een deel in de kosten zitten, maar in princiepe kan je gewoon zakken vers gesneden friet van 5 KG laten aanleveren door een leverancier. (Weet alleen niet of er een leverancier is welke zoveel kan leveren als de Efteling nodig heeft). Deze zakken zijn dan in de koeling denk ik wel een dag of 5 houdbaar.
Kwestie daarna van goed de zakken stickeren en FiFo (First In First Out) handhaven.

Probleem kan wel zijn qua process, aantal (extra) pannen en personeel dat men de friet eerst moet voorbakken in een pan op lagere temperatuur en daarna moet afbakken in een pan met hoge temperatuur. Als iemand dit dus vergeet en de vraag is hoog dan loopt alles wel vast aangezien men dan 7-10 minuten kan wachten ipv 4 met bevroren friet. Maargoed dat valt dan weer te managen....

Edited by remier (10/01/2017 15:10)

#2382930 - 10/01/2017 14:52 Re: Mayo en friet in het park [Re: RickMarkestein]
yvan Offline
l'aquanura

Registered: 16/03/2005
Loc: Tilburg
Origineel bericht van: RickMarkestein

Ben ik het niet mee eens. Bram Ladage snijdt ook al zijn friet zelf op locatie op een A-locatie in het centrum van Rotterdam. Gaat niet bestaat niet. De friet van Friethoes, de gasten die op de zomeravonden stonden te verkopen, zou makkelijk de standaard kunnen en eigenlijk moeten zijn binnen de Efteling. smile

Om eerlijk te zijn vind ik de friet (eigenlijk moet ik patat zeggen in die regio!) van de bram ladage niet te pruimen. De saus daarentegen is daar prima. Maar ik vind ''vers gesneden friet'' uit de randstad dus écht niet lekker. Beter dan de slappe friet van de steenbok, dat wel. Maar ik heb dan toch liever de kwaliteit van de snackbar. En de bram is dan naar mijn mening niet. Het is wel een mooi voorbeeld hoe het met ''vers gesneden'' wel kan in massa.

Maar wanneer is vers ook echt vers? Als je iets zelf snijdt, en het vervolgens invriest en 5 dagen later gebruikt is het in mijn beleving net zo vers als diepvries friet waar iedereen hier opeens op tegen is.

Vers is zo'n heerlijk relatief begrip waarmee men lekker kan marketeren zonder dat het ook maar iets betekent. Vers is voor mij: ik pak sla uit de tuin, spoel m af, bereid er een gerecht mee, en eet het direct op. dát is vers.

Zelf gesneden friet, van aardappels die er al een maand liggen, die vervolgens ingevroren worden, en na 2 weken alsnog gefrituurd worden zijn niet vers in mijn beleving. Maar wél ambachtelijk. Gezien ze niet door een fabriek gaan.

Of ben ik nu zo'n zeikerd met dergelijke begrippen? smile Anyway, ik ben voorstander van verbetering van het fastfood assortiment. En die mexicano moet zeker terug (en breidt het glutenvrije assortiment van de frikandel gelijk uit naar de mexicano's, die zijn heerlijk wink )

#2382937 - 10/01/2017 15:12 Re: Mayo en friet in het park [Re: yvan]
Scagen Offline
Someone, somewhere

Registered: 24/04/2010
Loc: Nederland, Schagen
Efteling zou voor de friet in zee moeten met manneke pis. In Amsterdam staat daar altijd een enorm rij en die kunnen des ondanks de drukte ook heerlijke friet bakken! (Al hebben die ook een frituur mand van ongeveer een meter breed)

#2382938 - 10/01/2017 15:15 Re: Mayo en friet in het park [Re: yvan]
Bakshish Offline
Dark Rider

Registered: 17/05/2005
Loc: Noord-Brabant
Verse friet zal er nooit komen omdat dit veel te kort houdbaar is. Als er in een weekend maar 10.000 ipv 20.000 mensen komen zou je de helft van de voorraad weg kunnen gooien, want dat ga je op doordeweeks nooit meer verkopen. En nee-verkopen is natuurlijk niet acceptabel bij zoiets als friet.

#2382940 - 10/01/2017 15:17 Re: Mayo en friet in het park [Re: Scagen]
Rio Offline
Lighting Rio

Registered: 23/01/2008
Loc: Dordrecht
Als de park horeca medewerkers van de Efteling al 6x een thermometer in mijn gehaktstaaf moeten duwen om te weten of deze al warm is van binnen dan hou ik mijn hart vast als deze verse friet moeten gaan bereiden...

Ik vind de friet in de Efteling van gemiddelde kwaliteit. Het kan beter, maar ook veel slechter zoals in Toverland. (waar ik tegenwoordig weiger om mijn geld te besteden aan een frietje, zo goor en smaakloos in Sevenum) Alsnog zou ik grote voorstander zijn van verse friet in de Efteling. smile

Origineel bericht van: Bakshish
Verse friet zal er nooit komen omdat dit veel te kort houdbaar is. Als er in een weekend maar 10.000 ipv 20.000 mensen komen zou je de helft van de voorraad weg kunnen gooien, want dat ga je op doordeweeks nooit meer verkopen. En nee-verkopen is natuurlijk niet acceptabel bij zoiets als friet.

Voorraad beheersing en afspraken met je leveranciers. Dit zou echt wel mogelijk moeten zijn. Overigens gooit de Efteling al buiten proportioneel veel overgebleven voedsel weg, dus wat friet meer of minder...

Edited by Rio (10/01/2017 15:20)

#2382944 - 10/01/2017 15:59 Re: Mayo en friet in het park [Re: Rio]
Aalscholver Offline
Member

Registered: 10/04/2001
Loc: -
Originally Posted By: Rio

Voorraad beheersing en afspraken met je leveranciers. Dit zou echt wel mogelijk moeten zijn. Overigens gooit de Efteling al buiten proportioneel veel overgebleven voedsel weg, dus wat friet meer of minder...

Het lijkt mij altijd een goede zaak om zoveel mogelijk verspilling te voorkomen, of elke stap in verhouding nou veel voorstelt of niet.

#2382946 - 10/01/2017 16:01 Re: Mayo en friet in het park [Re: yvan]
RickMarkestein Offline
Rodelspaß

Origineel bericht van: yvan
Om eerlijk te zijn vind ik de friet (eigenlijk moet ik patat zeggen in die regio!) van de bram ladage niet te pruimen. De saus daarentegen is daar prima. Maar ik vind ''vers gesneden friet'' uit de randstad dus écht niet lekker. Beter dan de slappe friet van de steenbok, dat wel. Maar ik heb dan toch liever de kwaliteit van de snackbar. En de bram is dan naar mijn mening niet. Het is wel een mooi voorbeeld hoe het met ''vers gesneden'' wel kan in massa.

Smaak is persoonlijk, ik reageerde puur op het verhaal dat verse friet niet haalbaar is. Beviel de friet van Friethoes op de zomeravond wel? Dat was nl. ook gewoon uit de randstad. wink

Quote:
Of ben ik nu zo'n zeikerd met dergelijke begrippen? smile Anyway, ik ben voorstander van verbetering van het fastfood assortiment.

Vers, ambachtelijk, patat, friet (glad ijs? wink ), we praten over hetzelfde dus de definitie maakt niet uit. Je laatste zin wil ik graag uitbreiden naar de algehele horeca, ondanks de laatste uitbreidingen is het overgrote deel wat mij betreft nog niet op het niveau waar het hoort en kan zijn. smile

Zoals Rio al zei, met een beetje voorraads beheersing moet dat prima te handelen zijn. In 'n Out in Amerika weet zijn hele keten te runnen zonder vriescel; dan mag ik toch van de Efteling wel verwachten dat ze dit op kleinere schaal ook toe kunnen passen en weten wanneer hoeveel friet er nodig is. Een mooie logistieke uitdaging, want als ze de kwaliteit van In 'n Out kunnen halen zijn ze echt goed bezig.

Origineel bericht van: Rio
Als de park horeca medewerkers van de Efteling al 6x een thermometer in mijn gehaktstaaf moeten duwen om te weten of deze al warm is van binnen dan hou ik mijn hart vast als deze verse friet moeten gaan bereiden...

Hier schets je mijn beeld van de fastfood divisie van de Efteling Horeca wel, hoe spijtig ook. Persoonlijk haal ik geen snacks en friet meer in de Efteling; ik vind de kwaliteit te wisselend. En ik weet gewoon zeker dat ze beter kunnen, want de laatste uitbreidingen (Melkhuysje, Polle, Gebraad) laten zien dat ze het wel degelijk kwaliteit kunnen leveren. smile

Edited by RickMarkestein (10/01/2017 16:03)

#2382950 - 10/01/2017 16:16 Re: Mayo en friet in het park [Re: RickMarkestein]
EnsjantetFrok Offline
Themaparkfan

Registered: 29/12/2005
Loc: Eindhoven
Wel mee eens dat er echt eens verse friet moet komen. Friet is toch voor een pretpark volgens mij gewoon een belangrijk iets. Kijk heel leuk dat er chinees bij de toko pagode te krijgen is of een broodje kabab. Net waar je zin in hebt. Maar friet verkoopt altijd wel.

Ik ben persoonlijk erg kieskeurig in friet en niet snel tevreden. Ik eet in de Efteling dan ook al jaren geen friet meer. Laatst wel eens een frietje geprobeerd bij de nieuwe vrolijke noot. Maar goed, nee, dat is voorlopig weer mijn laatste frietje in de Efteling.

Het moet toch wel te doen zijn om gewoon goede verse friet in het park te verkopen. Of dat nu door een paar medewerkers in een nieuw te bouwen kelder vers gesneden wordt of gewoon van een fatsoenlijke leverancier komt maakt dan niet zoveel uit. Als het maar gewoon goed is. En kwa druktemanagement valt het vast wel te regelen. En goed, mocht je eens in de problemen komen omdat je te weinig hebt bestelt kun je altijd een zak diepvriesspul op voorraad hebben. En als je eens te veel hebt besteld, misschien is het de volgende dag nog best oke. En zo niet, tja dan gooi je maar een zak weg, das dan pech.

Kwa mayonaise vind ik overigens dat er dringend eens gekeken moet worden naar een massa pomp. Gewoon een grote emmer mayo en met een knop, klodder erop. Als je een broodje kroket of frikandel met mayo besteld krijg je dus net zo goed een kuipje mayo, wat je dus met een mesje op je broodje moet gaan smeren en dan kun je eens je koude frikandel terug op je broodje proppen en op gaan eten ofzo. Dat werkt ook voor geen meter.

Daarnaast mogen wat mij betreft best wat meer snackjes komen in de Efteling. Paar jaar terug zijn er toen bijvoorbeeld de mexicano eruit gegaan, die mis ik wel. Waarom is er bijvoorbeeld geen goulashkroket? Iets meer keuze mag wat mij betreft best.

Edited by EnsjantetFrok (10/01/2017 16:17)

#2382952 - 10/01/2017 16:19 Re: Mayo en friet in het park [Re: RickMarkestein]
Bakshish Offline
Dark Rider

Registered: 17/05/2005
Loc: Noord-Brabant
Originally Posted By: RickMarkestein
Originally Posted By: Bakshish

Zoals Rio al zei, met een beetje voorraads beheersing moet dat prima te handelen zijn. In 'n Out in Amerika weet zijn hele keten te runnen zonder vriescel; dan mag ik toch van de Efteling wel verwachten dat ze dit op kleinere schaal ook toe kunnen passen en weten wanneer hoeveel friet er nodig is. Een mooie logistieke uitdaging, want als ze de kwaliteit van In 'n Out kunnen halen zijn ze echt goed bezig.

Een lokaal fastfoodrestaurant of friettent aan een snelweg of in een stad is totaal iets anders als een friettent in een attractiepark. De drukte in een park is totaal afhankelijk van het weer en bij onverwacht mooi weer kunnen er zomaar 10.000 mensen meer komen. En een fastfoodrestaurant kun je overdag nog bevoorraden, in de Efteling gaat dat niet. Natuurlijk is niets onmogelijk, maar wil je de huidige lage prijzen kunnen aanhouden en weinig verspillen is diepvriesfriet gewoon handiger.

#2382955 - 10/01/2017 16:23 Re: Mayo en friet in het park [Re: Bakshish]
EnsjantetFrok Offline
Themaparkfan

Een lokaal fastfoodrestaurant of friettent aan een snelweg of in een stad is totaal iets anders als een friettent in een attractiepark. De drukte in een park is totaal afhankelijk van het weer en bij onverwacht mooi weer kunnen er zomaar 10.000 mensen meer komen. En een fastfoodrestaurant kun je overdag nog bevoorraden, in de Efteling gaat dat niet. Natuurlijk is niets onmogelijk, maar wil je de huidige lage prijzen kunnen aanhouden en weinig verspillen is diepvriesfriet gewoon handiger.
Waarom zou je in de Efteling niet gedurende de dag kunnen bevoorraden? Er zijn best mogelijkheden om gewoon met een kar te rijden, gebeurt wel vaker. Krijg je zo'n terug op de werkvloer "olaf ga jij even friet halen" idee. Tja, misschien niet het meest elegants maar als we daar goeie friet mee krijgen...

#2382962 - 10/01/2017 16:39 Re: Mayo en friet in het park [Re: Bakshish]
RickMarkestein Offline
Rodelspaß

Een lokaal fastfoodrestaurant of friettent aan een snelweg of in een stad is totaal iets anders als een friettent in een attractiepark. De drukte in een park is totaal afhankelijk van het weer en bij onverwacht mooi weer kunnen er zomaar 10.000 mensen meer komen. En een fastfoodrestaurant kun je overdag nog bevoorraden, in de Efteling gaat dat niet.

Ik vind de vergelijking anders helemaal niet zo ver gezocht, ook een lokaal fastfood restaurant heeft te maken met fluctuaties en daar moet je als centraal magazijn maar op inspelen. Daarnaast ga je mij niet vertellen dat de Efteling maar voor één dag aan voedsel op voorraad heeft. Dat is schier onmogelijk, en voor verse friet ook helemaal niet nodig.

Natuurlijk is niets onmogelijk, maar wil je de huidige lage prijzen kunnen aanhouden en weinig verspillen is diepvriesfriet gewoon handiger.

En daar zit nu net mijn punt. Natuurlijk is diepvriesfriet handiger, maar het brengt ook luiheid met zich mee. Ik geloof er heilig in, dat hoe meer de medewerker bij het product betrokken is, hoe beter de kwaliteit van het product wordt. Kwaliteit die ik graag zie, zelfs als ik daar wat extra voor moet betalen. Want op dit moment mag de friet misschien goedkoop zijn, door de mindere kwaliteit vind ik het de prijs niet waard. smile

Edited by RickMarkestein (10/01/2017 16:50)

#2382964 - 10/01/2017 16:46 Re: Mayo en friet in het park [Re: RickMarkestein]
EnsjantetFrok Offline
Themaparkfan

Ik vraag me wel af, hoeveel kost een portie friet dan?

Als ik zo eens rondkijk op internet zie ik prijzen als 1.75/2.35, 2.40, 2.00
Volgens mij is de laatste prijs die ik me van de Efteling herinner 2.10? En dat dan voor diepvriesfriet. Geen idee wat die andere voor friet hebben maar dat zijn dan dorpsfrituurtjes zeg maar. Dus ik gok op fatsoenlijke friet.

Edited by EnsjantetFrok (10/01/2017 17:00)

Page 2 of 11 < 1 2 3 4 ... 10 11 >

Sidebar uitzetten?
Deze sidebar kun je bij my stuff > my preferences uitzetten.
De laatste pretpark topics
Sluiting Cinémagique
by kristof
26/02/2017 01:41
De Efteling met carnaval
by eftel1ngfan
25/02/2017 23:38
[TR] Voor het eerst in Disney California Adventure: KA CHOW! - Januari 2017
by larsjanssuh
25/02/2017 14:44
[TR] Roadtrip to Polen dag 1: Erlebnispark Tripsdrill 31 juli 2016
by pampie
23/02/2017 07:05
Nieuwe musical in het Efteling Theater: De Sprookjessprokkelaar
by
22/02/2017 16:11
De laatste kermisclub topics
Hoensbroek (zaterdag 14 t/m dinsdag 17 oktober 2017)
by den_the_men
27/02/2017 06:06
Heerlen (vrijdag 6 t/m woensdag 11 oktober 2017)
by den_the_men
27/02/2017 06:05
Hoensbroek (zaterdag 24 t/m dinsdag 27 juni 2017)
by den_the_men
27/02/2017 06:03
Heerlen (vrijdag 16 t/m woensdag 21 juni 2017)
by den_the_men
27/02/2017 06:02
Aalsmeer
by Coca Cola
26/02/2017 17:40
Who's Online
9 registered (turbobooster, upwego, Erik89, Fango, Raoel, breaker, roodwitter, 2 invisible), 77 Guests and 9 Spiders online.
Newest Members
Maxieeeee, lmluiten, DaanH, coensen, KoenvdBrand
8961 Registered Users
Forum Stats
8961 Members
24 Forums
12624 Topics
339726 Posts

Max Online: 2987 @ 09/08/2009 21:17
Today's Birthdays
3D_Animator (32), KermisFreaker93 (24), Richie (31)

Fotowedstrijd 2016: Win een heel seizoen #HARDGAAN in Walibi Holland of een dagje volledig gratis kermis vieren voor 2 in Best.
111 inzendingen | Het prijzenpakket van 2016 wordt gesponsord door Walibi Holland en Kermis Best

Themepark.nl wordt gesponsord door de IS Group  Fotowedstrijd 2016 - Voorronde
Fotowedstrijd 2016 - Voorronde