Het laatste nieuws:

Fotowedstrijd 2016 van start!

Themepark organizer
Kermisclub organizer
Forum archief

Forumfaces
Topic Options
Rate This Topic
#2374343 - 25/11/2016 12:28 [TR] Shanghai Disneyland (november 2016)
Glenneke Offline
Rollercoaster Traveller

Registered: 25/08/2009
Loc: Antwerpen
Het is zondag en ons verblijf in Tokyo zit erop. Bah, afscheid nemen is altijd vreselijk. We stappen op een shuttlebus naar de luchthaven en we kijken nog een laatste keertje achterom. Moet ik een traan wegpinken wanneer ik de laatste glimp van Mount Prometheus opvang? Begin ik diep vanbinnen te huilen wanneer het hoogste torentje van 'Cinderella Castle' achter de horizon verdwijnt? In alle eerlijkheid: neen. En daar zijn twee goede redenen voor. Ten eerste ken ik mezelf en weet ik best dat er wellicht binnen de twee jaar opnieuw een reisje naar Japan zal komen. Ten tweede is er een troostprijs voorzien om het afscheid van vandaag te verzachten. We vliegen namelijk nog niet meteen huiswaarts, maar we plannen een tweedaagse tussenstop in Shanghai. Waarom? Grotendeels omdat ik sinds vorig jaar in het bezit ben van zo'n coole wereldkaart met een kraslaagje. Een layover in China levert me dus aanzienlijk wat vierkante centimeters krasplezier op. En als we dan toch in Shanghai zijn, kunnen we maar beter iets van de omgeving zien. Naar verluidt is er sinds kort een nieuw pretparkje geopend nabij de Pudong-luchthaven. Iets met een muis, een kleine Boosterbike-achtbaan en een verdomd onoriginele bootjesdarkride met piraten. Serieus? Welke gek bouwt zulke dingen anno 2016 nog? Maar goed... je moet ergens de vrije tijd mee vullen.

Oké, nu even serieus... ik heb heel veel zin in Shanghai Disney Resort en ik kan nauwelijks wachten om m'n eerste stappen op dat gloednieuwe, onbekende terrein te zetten. De Chinezen lijken echter minder enthousiast en ze proberen me last-minute te overtuigen om toch maar meteen naar België door te reizen. Neen echt; de aankomst in Shanghai draait uit op een fiasco. We landen perfect op tijd, maar daarmee is alles gezegd. Onze Delta-vlucht moet op een verlaten terrein in the middle of nowhere parkeren, men gaat vervolgens op zoek naar een noodgenerator en plots blijken zelfs de bussen richting terminal spoorloos verdwenen te zijn. Wanneer we uiteindelijk (ruim een uur later dan gepland) de douanezone betreden, slingeren daar een geschatte 4000 toeristen door een veel te klein uitgemeten wachtrij. Geen nood, denk ik dan. Wij zijn transitpassagiers en we mogen China dus voor een beperkte periode visumvrij betreden. En inderdaad: in de rechtse uithoek van deze chaotische hal zien we een aparte rij voor verblijven van minder dan 144 uur. Er staan hooguit vijfentwintig reizigers voor ons. Nick, Steven en ik slaken een kreet van opluchting. Wat we op dat moment niet weten, is het feit dat deze rij met ongeveer één persoon per kwartier zou opschuiven. Sterker nog: op het moment dat wij aan de beurt komen, zijn de 4000 visumtoeristen al lang aan hun vakantie begonnen. We zijn tweeënhalf uur verder en de hele hal is leeg wanneer ik een norse douanebeambte ervan moet overtuigen dat we wel degelijk in het 'Disneyland Hotel' zullen slapen. Wanneer we die administratieve rompslomp eindelijk achter ons kunnen laten, willen we maar één ding: zo snel mogelijk het hotelbed bereiken. De taxichauffeur lijkt dat te begrijpen en hij sjeest als een gevaarlijke gek over de snelweg. We zijn daardoor inderdaad op twintig minuten ter plaatse, al zag ik m'n leven wel enkele keren aan me voorbij flitsen. Conclusie: onze eerste kennismaking met China is (zacht uitgedrukt) een nogal ontnuchterende ervaring.

Het is bijna middernacht wanneer we in het hotel arriveren, terwijl we eigenlijk hadden gehoopt om hier rond halfnegen reeds te staan. Gelukkig vergeet je zo'n rotavond snel wanneer je omarmd wordt door Disney-service. En inderdaad: vriendelijke Cast Members staan ons met de kamersleutel op te wachten. We slapen de volgende twee nachten in het Shanghai Disneyland Hotel, het elegantste van de twee resort-accommodaties. Voor een bescheiden meerprijs boekten we trouwens een upgrade naar de 'Magic Kingdom Club'. Deze clubfloor ligt op de hoogste verdieping en als je hier slaapt, krijg je automatisch toegang tot de bijhorende lounge. Bovendien zijn de kamers blijkbaar iets luxueuzer uitgerust en je wordt op deze verdieping niet gewekt door kinderen die om zes uur 's ochtends door de gangen huppelen. Aha, dat is exact de sereniteit die we momenteel nodig hebben. Ik vergeet dus de moeilijke laatste uren en duik weg in het zalige bed dat kamer 57055 me aanbiedt. Slaapzacht.

Goedemorgen! Ik vertelde hierboven dat ik het heerlijk vind om in alle rust te kunnen uitslapen, maar ik vergat toen dat dit het 'Shanghai Disneyland Hotel' is. Met andere woorden: in onze achtertuin ligt een gloednieuw Disney-themapark dat smeekt om ontdekt te worden. Onze wekker loopt dus alsnog om zeven uur af, waarna we in de 'Magic Kingdom Lounge' van ons ontbijt genieten. Twee keer valt m'n mond open van verbazing. Een eerste keer wanneer ik het ontbijtbuffet bewonder. Het is haast niet te vatten hoeveel lekkers er hier ligt en een legertje Cast Members doet er werkelijk alles aan om ons in de watten te leggen. Een tweede momentje van opperste verwondering volgt wanneer ik door het raam kijk. Terwijl ik die gerookte zalm, de enorme berg vers fruit en die versgebakken wafeltjes naar binnen speel, kijk ik immers uit op 'Shanghai Disneyland'. De skyline is gevuld met reusachtige sprookjeskastelen, futuristische dakconstructies en een tientallen meters hoge rotsformatie met bijhorende waterval. Kippenvel. Nadat we onze laatste zoetigheidjes scoorden, lopen we dus vol gezonde spanning naar de Disney-shuttle die ons naar het park brengt.

We nemen inderdaad een busje om naar het park te gaan. Het 'Disneyland Hotel' ligt hier immers niet onmiddellijk aan de ingang, zoals in Parijs. Tussen hotel en park bevindt zich het zogenaamde 'Wishing Star Park' en het daarbij horende meer. Je kan die waterplas oversteken met de 'Wishing Star Ferry' of je kan langs de oever naar het park wandelen, maar quasi iedereen lijkt voor de busservice te opteren. Die rijdt frequent en brengt ons vliegensvlug naar de centrale transporthub. Van daaruit wandelen we vervolgens op hooguit twee minuten naar de plek waar we willen zijn: Shanghai Disneyland. De parkingang wordt gemarkeerd door een schattige fontein van 'Steamboat Willie' en een (net iets minder schattige) reeks metaaldetectoren. Men werkt bij deze controlepost gelukkig efficiënter dan gisterenavond op de luchthaven, waardoor we al vlug voor de toegangspoort staan. Wat volgt, is een plechtig momentje. Wanneer ik m'n tweedagenkaart laat valideren, sta ik namelijk officieel in het twaalfde en laatste Disney-themapark dat op m'n lijstje ontbrak. De bingo is dus alvast binnen, maar dat is slechts bijzaak. Ik ben vooral nieuwsgierig naar al het moois dat er op deze onbekende plek te beleven valt.

Het was de eerste keer dat ik de bouw van een Disney-themapark nauwgezet gevolgd heb. En als je ruim vier jaar lang naar constructiefoto's staart, geeft het een behoorlijk intense kick om eindelijk zelf door de poorten van dat beroemde Shanghai Disneyland te wandelen. Wanneer ik onder het iconische entreegebouw sta en 'Enchanted Storybook Castle' zie opdoemen, verschijnt er dan ook een gelukzalige glimlach op m'n gezicht. Ongelooflijk... we zijn er! M'n eerste indrukken worden bepaald door Mickey Avenue. Disney heeft voor dit Chinese park verrassend veel klassieke concepten overboord gegooid en 'Main Street USA' is er daar eentje van. Hier bestaat de inkomzone immers niet uit Victoriaanse geveltjes en glimmende oldtimers, maar werd er voor een cartoonesk decor vol verwijzingen naar Disney-characters geopteerd. Het is allemaal wat minder serieus en daar heb ik helemaal geen probleem mee. De geveltjes zijn bovendien zo gedetailleerd en leuk uitgewerkt dat ik Mickey Avenue een volwaardig alternatief vind voor die gebruikelijke hoofdstraat.

Terwijl we in Mickey Avenue wachten op het officiële openingsuur, besluiten we dat een Fastpass voor het überpopulaire 'Soaring Over The Horizon' absolute prioriteit is. Het wordt echter vlug duidelijk dat we niet de enigen met dat idee zijn. Wanneer de massa om klokslag negen uur in beweging komt, lijkt ruim driekwart van de aanwezigen zich immers naar themazone Adventure Isle te haasten. Er wordt gespurt, er wordt gelopen, er wordt geduwd en er wordt getrokken, maar dat lijkt in dit land nu eenmaal part of the game. Je moet sowieso behoorlijk wat moeite doen voor die ene Fastpass. De rij voor de automaten slingert bijvoorbeeld meteen tientallen meters door het park. Een nieuw ideetje van de Shanghai-Imagineers is overigens de centralisatie van Fastpass-machines. Je vindt ze niet langer naast de bijhorende attractie-ingang, maar ze werden per zone in een kiosk ondergebracht. In Tomorrowland distribueren de automaten bijvoorbeeld Fastpassen voor 'Tron' én 'Buzz Lightyear', terwijl je in het Fantasyland-infopunt voorkruippasjes voor de mijntrein, 'Winnie The Pooh' en 'Peter Pan' kan scoren. Wanneer wij onze toegangskaarten in Adventure Isle scannen, geeft de machine ons de keuze tussen 'Roaring Rapids' en 'Soaring'. We selecteren die tweede optie en we krijgen een tijdslot in de vroege namiddag toegewezen. Een wachttijden-display bewijst onmiddellijk dat ons Fastpass-kaartje goud waard is. Nauwelijks een kwartier na parkopening moet je immers reeds 150 minuten aanschuiven voor die illustere zweefsimulator.

Wij laten 'Soaring' en het drukke Adventure Isle voorlopig voor wat ze zijn. We starten de dag daarentegen in Fantasyland, waar Seven Dwarfs Mine Train ons nagenoeg wachttijdloos opwacht. Wie de versie van Magic Kingdom kent, weet wat er verwacht mag worden: een tamme rollercoaster met schommelende karretjes. Tam staat gelukkig niet synoniem voor matig, want 'Seven Dwarfs Mine Train' doet perfect wat ie moet doen: een breed doelpubliek plezieren. Bovendien is het darkride-gedeelte zo sfeervol dat het totaalplaatje alsnog briljant is. Het enige opvallende minpunt vind ik de integratie van deze ride. In tegenstelling tot Orlando - waar de ride het dynamische hart van Fantasyland vormt - staat de mijntrein hier ietwat verloren in een afgelegen hoek. Jammer.

Voor darkrides groot of klein, moet je in Fantasyland zijn. Dat is een regel die eigenlijk in elk Disney-resort van toepassing is, maar in Shanghai blijft er duidelijk ruimte tot uitbreiding. Ga niet tevergeefs op zoek naar de akelige rondritten van Sneeuwwitje of Pinocchio en ook 'It's a Small World' is een opvallende afwezige. Wat overblijft, is een tamelijk bescheiden aanbod met The Many Adventures of Winnie The Pooh en Peter Pan's Flight. Die laatste kreeg in Shanghai een aanzienlijke upgrade met video mapping, maar in feite blijven het twee simpele darkrides zonder echte verrassingen. Eigenlijk vind ik het best jammer dat men hier niet opteerde voor de XXL-Pooh-attractie uit Tokyo, een kopie van 'Ariel's Undersea Adventure' of een geheel nieuw concept.

Ik vraag een nieuw concept? Ik krijg er één! Schuin tegenover 'Peter Pan's Flight' vinden we immers de ingang van Voyage to the Crystal Grotto. Deze boottocht ligt centraal in Fantasyland en lijkt op het eerste zicht een uitgebreide versie van 'Pays des Contes de Fées'. Dat blijkt te kloppen: ook hier varen we in een pastelkleurige sloep langs beroemde Disney-scènes. Die tafereeltjes bevatten een overload aan cuteness, maar ze blijven overwegend statisch. De enige noemenswaardige dynamiek wordt geleverd door ingebouwde fonteintjes. Ik leer hier dat er in China blijkbaar een nationale fontein-fetisj heerst, want er weerklinken zelfs bij het kleinste waterstraaltje verbaasde ooh's en aah's. Ook in de afsluitende tunnel zijn de reacties van m'n medepassagiers laaiend enthousiast. In een grot onder het 'Enchanted Storybook Castle' zien we alle filmscènes van daarnet nog eens terug, maar dan door middel van projecties op rotswanden. Het resultaat is mooi, al had ik stiekem op een imposantere finale gehoopt. Verwacht van 'Voyage to the Crystal Grotto' dus liefst geen ongezien spektakel, maar beschouw het als een opgefriste versie van 'Storybook Land'.

Het tripreport forum is READONLY! Je kan NIET reageren hier op de TR's.
#2374344 - 25/11/2016 12:29 Re: [TR] Shanghai Disneyland (november 2016) [Re: Glenneke]
Glenneke Offline
Rollercoaster Traveller

De blikvanger van Shanghai Disneyland is het 'Enchanted Storybook Castle', een stevige klomp beton die roze geverfd is. Of althans; dat is de indruk die ik voor vandaag altijd had. Nu ik het kasteel in levenden lijve zie, oogt het opeens sierlijker dan verwacht. Binnenin vinden we - net zoals in Tokyo - een walkthrough over Disney-prinsessen. Once Upon a Time Adventure gaat over Sneeuwwitje en werd met behulp van moderne projectietechnieken (inderdaad... die vind je hier bij quasi elke ride) tot stand gebracht. Het is een amusant tussendoortje, maar Chinezen nemen het helaas niet al te nauw met de timing van scènes. Doordat ze vaak niet wachten met doorwandelen tot een scène afgelopen is, geraakt de hele flow van deze walkthrough grondig verstoord. Spijtig.

Aan de voet van het kasteel ligt het doolhof van Alice in Wonderland. Hoewel dat thematisch knap aangepakt werd, vind ik het jammer dat men Tim Burton's filmversie als inspiratie gebruikte. Het past helemaal niet in de lieflijke tekenfilmwereld die je van Fantasyland verwacht. Ik vind de hele zone trouwens niet bijster sterk in Shanghai. Fantasyland is hier namelijk zo uitgestrekt dat er van gezelligheid nauwelijks sprake is. Het lijkt wel alsof de Imagineers gewoon wat leuke attracties uitkozen, zonder daarbij naar de onderlinge samenhang te kijken. Het resultaat is een versnipperde zone die mijlenver van de intieme versies in Anaheim en Parijs staat.

Zo onoverzichtelijk en bedenkelijk Fantasyland is, zo fenomenaal en oogstrelend is het aangrenzende Treasure Cove. Dit piratengebied bestaat uit schilderachtige geveltjes, wondermooie schepen en meer details dan je ooit zal ontdekken. Treasure Cove is Imagineering met een grote I, want hier valt helemaal niks op aan te merken. Het daarbij horende attractieaanbod lijkt op het eerste zicht nochtans mager: een op Jack Sparrow gebaseerde stuntshow en één darkride, meer houdt het niet in. Weet echter dat die ene darkride zo ontzettend cool is dat je liefst een hele dag in Treasure Cove zou blijven. Om het opnieuw te beleven. En opnieuw. En opnieuw. En...

Zo, ik begin even een nieuwe alinea. Want dat is wel het minste dat Pirates of the Caribbean - Battle for the Sunken Treasure verdient. We hebben allemaal wel eens een darkride met piraten gedaan en we kennen bijgevolg het klassieke patroon. Je wandelt een burcht binnen, je stapt in een sloep en je ziet vervolgens houten rumvaten, piratenschepen met bulderende kanonnen en vechtende zeerovers. Dat is bij 'Battle for the Sunken Treasure' niet anders, want in de basis is dit nog steeds 'Pirates of the Caribbean' zoals we het kennen. Maar het gaat verder dan dat, veel verder zelfs. De Imagineers hebben bijvoorbeeld een van de meest opvallende pijnpunten van een doorsnee darkride omzeild: je vaart hier niet langs decors, maar je wordt er zelf een onderdeel van. Het is een effect dat bereikt wordt met onboard audio, constante richtingwissels, absurd realistische animatronics en - u raadt het al - torenhoge projectieschermen. Vooral in de grootste gevechtsscène grenst de combinatie van reële decorstukken en projecties aan het ongelooflijke. Kanonskogels vliegen rond onze oren terwijl we getuige zijn van een zenuwslopend duel tussen Davy Jones en Jack Sparrow. Het mondt uit in een fantastische climax waar tevens een amusante afdaling aan gekoppeld is. Terwijl we opnieuw naar het perron varen, kan ik alleen maar stil worden. Zoveel genialiteit, zoveel schoonheid en zoveel technisch vernuft in één enkele darkride; dat is pure waanzin. Wanneer ik de attractie verlaat en het beroemde 'He's a Pirate'-melodietje neurie, besluit ik dat 'Battle for the Sunken Treasure' een van de allerbeste attracties op deze planeet moet zijn. Hij stoot alvast rechtstreeks door naar mijn persoonlijke top vijf en daar is ie in het gezelschap van 'Mystic Manor', 'Journey to the Center of the Earth' en de 'Indiana Jones'-attracties in Anaheim en Tokyo. Disney did it again. En weet je wat het allerleukste is? De wachttijd van dit pareltje ligt meestal rond de tien minuten!

De pracht van Treasure Cove vloeit naadloos over in het minstens even aantrekkelijke Adventure Isle. Exotische vegetatie en avontuurlijke geluiden zetten de toon, maar het is voornamelijk 'Roaring Mountain' die hier de aandacht opeist. Je ziet deze rotsformatie eigenlijk vanuit het hele park, maar de omvang wordt pas goed duidelijk wanneer je er vlak voor staat. 'Roaring Mountain' is trouwens meer dan louter een visuele blikvanger; de drie interessantste attracties van Adventure Isle liggen namelijk op of rond de berg. De meest verrassende van het trio is de Camp Discovery Challenge Trail. Ik gebruik het woord verrassend omdat je zo'n avontuurlijk hindernissenparcours niet meteen verwacht in een Disney-themapark. Critici denken bovendien onmiddellijk aan de beperkte capaciteit ervan. Toch vormt dat geen issue: er zijn drie afzonderlijke routes en er loopt een enorm team Cast Members rond om je veilig en pijlsnel in te snoeren. Ik mag concluderen dat ik deze 'Challenge Trail' een heel plezierige attractie vind. Het is vernieuwend, het is actief en het is bovenal overweldigend om over een wankele touwbrug langs die enorme waterval te klauteren. Een klein minpuntje: omdat het vanochtend regende en het geheel er glad bij ligt, blijven de moeilijkste hindernissen helaas afgesloten.

Het leven is oneerlijk. Europese Disney-fans smeken al vijfentwintig jaar om een waterattractie in het Franse resort, maar die komt er in de nabije toekomst wellicht niet. Chinese Disney-liefhebbers krijgen echter al vanaf dag één een indrukwekkend exemplaar: Roaring Rapids. Vergeef Disney gerust dat de naamgeving van weinig inspiratie getuigt, want verder is dit een attractie om in te kaderen. Het avontuurlijke expeditiethema komt goed uit de verf en ook de hardware is ijzersterk. Het ritverloop van 'Roaring Rapids' doet fel terugdenken aan dat van 'Grizzly River Run' in Anaheim, wat toevallig een van de wildste en meest gevarieerde rapid rivers is die ik ooit deed. De coolste passage van deze Chinese variant vindt plaats in de buik van 'Roaring Mountain', alwaar we oog in oog staan met een monsterlijk grote (doch defecte) animatronic. Als Disney dit euvel nog effe oplost, wordt 'Roaring Rapids' sowieso een van 's werelds hipste waterattracties. Locals lijken deze ride echter ook in z'n huidige vorm de max te vinden, want op maandagmiddag moet er hier ruim twee uur aangeschoven worden. Wij wachten echter tot na zonsondergang. Rapid rivers zijn sowieso leuker in het donker, maar ook de sterk gereduceerde wachttijd is een geldige reden om een nachtelijk nat pak te scoren.

Wie lang wil aanschuiven, die moet in Adventure Isle zijn. 'Roaring Rapids' en Soaring Over The Horizon genereren immers steevast de langste wachttijden van het hele park. 'Soaring' is overigens de absolute koploper, want op maandagmiddag zie ik 180 minuten op de display verschijnen. Drie uur slalommen in een donkere hal? Ik denk er nog niet aan. Gelukkig kunnen we die absurd lange rij handig omzeilen dankzij de Fastpass die we vanochtend ophaalden. Wat een opluchting! Onze vreugde is echter van korte duur, want we worden vervolgens ingedeeld op de derde rij van de rechtse gate. Als je deze attractie kent, weet je wellicht dat dat de slechtst mogelijke zitplaats is. En inderdaad: we zien een kromme Eiffeltoren, een cartoonesk gebogen Taj Mahal en ook de wolkenkrabbers van Shanghai zien er vreselijk uit. Wanneer we de volgende dag bewust naar de beste plekken vragen, geniet ik daarentegen van 'Soaring Over The Horizon' zoals ik in 2008 van m'n allereerste ritje 'Soarin' over California' genoot. De majestueuze soundtrack, de geuren en de zachte deiningen... het is een belevenis om bij weg te dromen. Ik zou 'Soaring Over The Horizon' dus graag een bombastische topattractie noemen, maar ik vind dat een grove belediging ten opzichte van alle passagiers die niet op de ereplaatsen zitten. Zij moeten het op datzelfde moment immers met scheve gebouwen en de prominent zichtbare schermrand doen.

Disney staat bekend om z'n kwalitatieve entertainment en dat is in Shanghai niet anders. Het park presenteert een 'Frozen Sing Along' (we arriveren helaas één minuut te laat, dus geen Chinese 'Let It Go' voor ons), een stuntshow in Treasure Cove en een 'Tarzan'-spektakel in Adventure Isle. Bij 'Tarzan' doet de Aziatische hoofdrolspeler met opgeschilderde sixpack me glimlachen, al moet ik toegeven dat de voorstelling verder goed in elkaar steekt. Hetzelfde kan gezegd worden over de parade die om twee uur door het park rijdt. 'Mickey's Storybook Express' is weliswaar niet zo imposant als de optochten die we vorige week in Tokyo zagen, maar minderwaardig is ie zeker niet. Deze optocht heeft immers alles wat je van een goeie parade verwacht, van het catchy muziekje en de kleurrijke floats tot aan de vrolijke danspasjes.

Het leuke aan Shanghai Disneyland is 't feit dat dit geen exacte copy-paste van een ander park is. Die vernieuwingsdrang gaat ver: men bedacht niet alleen nieuwe attractieconcepten, maar ook aan de klassieke lay-out van een 'Magic Kingdom' werd gesleuteld. Het opvallendste resultaat daarvan zijn de Gardens of Imagination, die de gebruikelijke hub tussen Main Street USA en het kasteel vervangen. Het resultaat is een oase van groen. Je maakt hier waardevolle selfies met het 'Enchanted Storybook Castle', je vliegt een rondje in de 'Dumbo'-molen of je geniet gewoon van de rust. Ik ben helemaal fan van dit nieuwe gebied, maar er is één opmerkelijk nadeel aan verbonden. De tuinen zijn namelijk zo uitgestrekt dat even vlug oversteken geen optie is. Om van Treasure Cove naar Tomorrowland te wandelen, heb je bijvoorbeeld al gauw een kwartier nodig. Toch maken we de verplaatsing regelmatig, want ook in Tomorrowland staat een attractie die we eigenlijk constant opnieuw willen doen.

Edited by Glenneke (25/11/2016 12:30)

#2374345 - 25/11/2016 12:30 Re: [TR] Shanghai Disneyland (november 2016) [Re: Glenneke]
Glenneke Offline
Rollercoaster Traveller

Die bewuste repeat-ride is niet 'Stitch Encounter'. We hebben er geen behoefte aan om Stitch in 't Chinees te horen brabbelen en we skippen deze voorstelling dus zonder schaamte. Ik doelde evenmin op Buzz Lightyear Planet Rescue, maar ik wil Shanghai Disneyland wel complimenteren voor de upgrade die deze interactieve darkride onderging ten opzichte van andere resorts. Ik heb de plastieken speelgoedwereld van 'Toy Story' nooit zo boeiend gevonden en ook de op Buzz en Zurg gebaseerde schietattractie deed me dus weinig. Deze opgefriste variant oogt echter complexer en bevat enkele vernuftige effecten, die al dan niet met projecties bereikt worden. Spring hier dus zeker een keertje binnen; van wachttijden is er toch nauwelijks sprake.

Het grote voordeel van een Disney-park dat pas vijf maanden geleden opende: Tomorrowland is nog steeds Tomorrowland en niet een soort Yesterdayland. Deze blitse zone ligt er schitterend bij en ik hou van de paden die op verschillende niveaus door het gebied lijken te zweven. Wanneer ik ook een foto kan scoren met de fantastische Baymax en Hiro Hamada uit 'Big Hero 6', lijkt Tomorrowland helemaal op de maximumscore af te stevenen. Perfectie bestaat echter niet, want ergens in een vergeten uithoek ligt de behoorlijk nietszeggende Star Wars Launch Bay. Het doet fel terugdenken aan het 'Pizza Planet Restaurant' in het Franse Discoveryland: een misplaatst en tijdelijk ogend partytentje in een verder smetteloos themagebied. De beperkte bezoekersaandrang bewijst bovendien dat locals niet noodzakelijk een foto met Darth Vader willen. Laat ons dus hopen dat dit sfeerloze allegaartje in de nabije toekomst moet wijken voor een goeie attractie. 'Space Mountain' ofzo?

Ja, ik weet het wel... de kans dat Shanghai ooit een versie van 'Space Mountain' krijgt, is vreselijk klein. Tomorrowland heeft immers reeds een thrillcoaster en da's zeker geen kleintje. Al van grote afstand zie je de kenmerkende contouren van TRON Lightcycle Power Run. Onder een golvende dakstructuur zien we constant blitse motoren over achtbaanrails vlammen en dan gaat m'n coasterhart automatisch sneller slaan. We begeven ons dus snel naar de ingang, die gemarkeerd wordt door een enorm 'TRON'-logo. Eerste verrassing: het is bij mijn weten de eerste keer dat je bij een Disney-achtbaan bagage moet opbergen vooraleer je de wachtruimte betreedt. Er zijn op de treinen weliswaar kleine compartimenten voorzien waar je een portefeuille of GSM in kwijt kan, maar rugzakken en tassen moet je in een gratis kluisje achterlaten. Dat proces verloopt op drukke momenten helaas nogal stroef, want Disney lijkt de lockercapaciteit niet correct ingeschat te hebben. Mijn tip: maak geen gebruik van de automatische kluisjes, maar opteer voor de (minder populaire) versies met een sleutel. Het muntstuk dat je erin stopt, krijg je na gebruik trouwens terug.

Tweede verrassing: 'Tron' behaalt dankzij het dubbele station een veel hogere capaciteit dan je van een Boosterbike-kloon zou verwachten. Wachttijden blijven hier dus relatief binnen de perken. Op maandagmiddag staat het tellertje op 45 minuten, terwijl we op de veel rustigere dinsdag telkens minder dan 10 minuten moeten aanschuiven. Nochtans is wachten voor 'TRON' geen straf: de futuristische setting en de belichting zijn ronduit adembenemend. Ik voel mezelf hier daadwerkelijk in een hypermoderne computergame, iets wat krachtig benadrukt wordt door de meesterlijke soundtrack van Daft Punk. We leren in de rij tevens het achtergrondverhaal van deze coaster: wij zijn Team Blue en we gaan dadelijk de strijd aan met Team Orange in een bloedstollende motorrace. Laat maar komen!

Derde verrassing: 'TRON Lightcycle Power Run' is een beestig goeie achtbaan. De lancering is stukken krachtiger dan ik verwachtte, de lay-out bevat enkele pittige bochten en de treinen glijden met een heerlijke souplesse over de track. Erg lang duurt het allemaal niet, maar ondanks de beperkte ritduur weet 'TRON' te overtuigen. Na de iconische bocht in de buitenlucht, volgt er immers nog een coole indoor-passage waarbij het duel tussen blauw en oranje uitgevochten wordt. Imagineers maakten handig gebruik van spiegels en projecties (surprise!) om daar een visueel overdonderend feestje van te maken. Nadat we onze oranje tegenstanders - dat is vooral niet persoonlijk, lieve Nederlanders - met een oorverdovende explosie uitschakelden, begeleidt heroïsche muziek ons naar het uitstapstation. Dit... was... fan-tas-tisch! Onze eerste rit is dus slechts een voorsmaakje, want we zouden 'TRON Lightcycle Power Run' uiteindelijk nog heel wat extra bezoekjes gunnen. Grijp trouwens zeker de gelegenheid om deze coaster in de duisternis te beleven. Na het invallen van de nacht, trakteert dat glooiende dak ons namelijk op een indrukwekkend lichtspektakel.

Tokyo Disney Resort maakte ons vorige week gewend aan extra lange openingsuren. Beide parken openden dagelijks om acht uur 's ochtends en ze sloten hun poorten pas veertien uur later. In Shanghai moeten we dus noodgedwongen afkicken, want hier is het helaas om zeven uur al gedaan met de pret. Disney wuift ons naar goeie gewoonte uit met een statig nachtspektakel. Ignite The Dream zorgt dus voor onze laatste dosis pixiedust van vandaag. Dat blijkt een geslaagde afsluiter, maar anderzijds worden er geen onverwachte registers opengetrokken. Als je iets van nachtelijk Disney-entertainment kent, weet je namelijk meteen wat er gaat gebeuren. Op het kasteel worden bekende filmscènes geprojecteerd, de bijpassende soundtracks weerklinken door de speakers en regelmatig wordt er een kratje vuurwerk of een krachtige fontein bovengehaald. Mooi en fijn, al doet 'Ignite The Dream' het zeker niet beter dan onze eigen 'Disney Dreams'. Wat me daarentegen wel positief opvalt, is de ruime viewing area. In andere themaparken sta je vaak te dringen om een glimp van de show op te vangen, maar hier vormen die uitgestrekte 'Gardens of Imagination' een perfecte plek om zorgeloos te genieten.

Daar is het dan: het moment waarop ik je m'n conclusie over Shanghai Disneyland mag mededelen. Na de afgelopen lofzangen twijfelt wellicht niemand aan het feit dat ik hier twee fantastische dagen beleefde. Het eerste bezoek aan een pretpark is altijd leuk, maar het eerste bezoek aan een spiksplinternieuw Disney-complex is nog heel andere koek. De verwachtingen lagen uiteraard hoog, maar ze werden volledig ingelost en zelfs overtroffen. Ik had een licht gemoderniseerde versie van het klassieke 'Magic Kingdom' verwacht, maar Shanghai Disneyland bleek veel unieker dan dat. Die uniciteit is grotendeels te danken aan de nieuwe indeling van themazones, maar het zit ook in kleinere zaken. Ik ben bijvoorbeeld een voorstander van de gecentraliseerde Fastpass-kiosken en van de subtiele innovaties die men toevoegde aan klassieke attractieconcepten. Het is duidelijk dat Shanghai Disneyland de expertise van andere resorts ter beschikking heeft en daarop verder wil bouwen. Het resultaat is een themapark dat amper een halfjaar na opening al vlot draait en een uitstekende gastenervaring garandeert. De kinderziektes van afgelopen zomer blijken inmiddels succesvol geëlimineerd.

Hoe beleven locals Disney? Vanaf het moment waarop Shanghai Disney Resort opende, verschenen ook de eerste horrorverhalen. Bezoekers zouden voordringen, afval op de paden gooien, vechten en zelfs hun behoefte doen in de keurig aangelegde grasperkjes. Gelukkig ervoer ik dat de afgelopen twee dagen anders. Ligt dat aan de enorme security-brigade die hier duidelijk zichtbaar patrouilleert? Best mogelijk, maar dan vind ik dat een goede zaak. Ik heb alleszins weinig hinder ondervonden van medebezoekers. Er lopen hier wellicht wel wat egoïstische en vervelende individuen rond, maar dat is in de andere Disney-resorts eigenlijk niet anders. Wat me wel opvalt, is de nagenoeg onbestaande interesse in de Disney-figuren. Zo worden de meet&greets bijvoorbeeld nauwelijks bezocht. Ook tijdens de parade en de avondshow lijken honderden bezoekers het vroegtijdig voor bekeken te houden. Als westerling beschouw je dat als een vrij respectloze houding, maar verder zijn de bezoekers hier heus niet zo vreselijk.

Wanneer ik langzaam maar zeker afscheid neem van Shanghai Disney Resort, is er nog één laatste dingetje dat opgehelderd moet worden. Een soort van gouden vraag, zeg maar. Hier komt ie: is Shanghai Disneyland het beste Disney-themapark ter wereld? Word ik hier zo fel overdonderd dat ik alle andere resorts op slag vergeet? Je zou dankzij de waanzinnige line-up vermoeden dat het antwoord positief is. Pareltjes als Pilates of the Calibbean, TLON Lightcycle Powel Lun en Loaling Lapids (Disney toont zich in China van z'n meest cynische kant door elke topattractie van een rollende letter r te voorzien) spelen immers in de allerhoogste klasse. Ook het overige attractieaanbod is zowel kwalitatief als kwantitatief sterk, waardoor Shanghai Disneyland reeds in het openingsjaar een dagvullende topervaring aflevert. Toch is het antwoord op bovenstaande vraag neen, want dit niet het allerhoogste niveau dat Disney ooit bereikte. Het park bevat enkele dode uithoeken en vooral Fantasyland lijdt onder haar te grote oppervlakte. Ik ben ervan overtuigd dat deze pijnpunten op termijn zullen verdwijnen dankzij de toevoeging van nieuwe rides en entertainment. Als dat met het huidige oog voor detail en innovatie gebeurt, wordt Shanghai Disneyland met gemak 's werelds knapste 'Magic Kingdom'. Hou dit park dus goed in de gaten, want ik vermoed dat er hier grootse dingen zullen gebeuren.

Het is dinsdagavond en onze vakantie loopt ten einde. Vooraleer we aan de twaalf uur durende vlucht naar Europa beginnen, mogen we opnieuw onze goeie vrienden van de Chinese douane begroeten. 'Ni Hao!' zeg ik terwijl ik mijn paspoort aanreik. Ik had mezelf eigenlijk voorgenomen om minder hartelijk te zijn. Twee dagen geleden besloot ik na die geflopte aankomst immers dat dit m'n eerste en enige bezoek aan China zou worden. Maar meningen kunnen snel veranderen... Ik weet nu hoe spectaculair het is om op zo'n supersonische motor door een computergame te sjezen en ik besef dat piraten-darkrides heus niet zo oubollig zijn als iedereen denkt. Dat zijn de dingen waaraan ik mezelf zal optrekken wanneer ik hier ooit nog 'ns drie uur in de rij sta. En dat moment komt eraan. Zeker weten.

Glenneke

Sidebar uitzetten?
Deze sidebar kun je bij my stuff > my preferences uitzetten.
De laatste pretpark topics
rmc info
by Xtream
22/01/2017 12:49
Legoland Duitsland gaat Pirate Island hotel bouwen voor 2018
by The_Bullgod
20/01/2017 08:35
Knoebels brengt gevoel van klassieke ride terug met nieuwe ride "Over The Top"
by The_Bullgod
19/01/2017 21:05
Ferienzentrum Schloss Dankern 2017: Reise durch das Mittelalter (tube coaster)
by Guy
19/01/2017 15:43
Een B&M Wingcoaster voor Toverland, top of flop?
by Eftelflags
17/01/2017 22:57
De laatste kermisclub topics
Wat voor zaak zou jij kopen?
by Wim_B
21/01/2017 18:26
Temple fair (Wat Krokkrat, Thailand) 2017
by Zolex_Robin_D
19/01/2017 18:28
Dordrecht (17 t/m 25 juni 2017)
by sheep
19/01/2017 12:34
Global Carnival Bangkok (Thailand) 2016
by Zolex_Robin_D
19/01/2017 06:19
De laatste keer opbouw Londen City Coaster
by Mutsel
19/01/2017 06:18
Who's Online
30 registered (ivohappyspider, Burth, coloramawitte, Davey86, Coaster_Sproet, iHuub, droesie, Dander, Guy, DeDuitseKermis, Doido, Experiment_626, Aryogaton, Gk2B, BigAir, distroyer, den_the_men, 3 invisible), 150 Guests and 6 Spiders online.
Newest Members
TopScanFan, Michiel197, Lev, LordOnip, flamingo
8944 Registered Users
Forum Stats
8944 Members
24 Forums
12389 Topics
332860 Posts

Max Online: 2987 @ 09/08/2009 21:17
Today's Birthdays
No Birthdays

Fotowedstrijd 2016: Win een heel seizoen #HARDGAAN in Walibi Holland of een dagje volledig gratis kermis vieren voor 2 in Best.
40 inzendingen | Het prijzenpakket van 2016 wordt gesponsord door Walibi Holland en Kermis Best

Themepark.nl wordt gesponsord door de IS Group  Houden of weggooien: Pandadroom
Houden of weggooien: Pandadroom