Themepark organizer
Kermisclub organizer
Forum archief

Forumfaces
Page 1 of 4 1 2 3 4 >
Topic Options
Rate This Topic
#2361659 - 26/09/2016 22:20 Trots op de rots
Vincent_Keuchen Offline
Mister TP 2013

Registered: 03/01/2005
Loc: Breda
Het wordt nu toch wel aardig spannend. Hoe af is-ie?

Foto is van Martijn van Gerwen

We zien ook al geklater van water.

Rotsen in alle vormen en maten. Maar is dit waar we op hoopten?

We vinden er al van alles van terwijl de gele helmen nog rond lopen. En das maar goed ook. Hebben we dit topic tenminste nodig!

#2361667 - 26/09/2016 22:31 Re: Trots op de rots [Re: Vincent_Keuchen]
Sandman Offline

Registered: 03/09/2005
Loc: Margaritaville
Ik denk dat er niet veel meer variatie in kleur in zal komen, maar dat is ook niet nodig. Zó enorm groot is die rots namelijk ook weer niet. Ik vind het er erg mooi uit zien, best realistisch rotswerk smile

OK doei!
#2361668 - 26/09/2016 22:31 Re: Trots op de rots [Re: Vincent_Keuchen]
Japio Offline
Ik ben het echt!

Registered: 01/07/2008
Loc: Prinsenbeek, Noord-Brabant
Ik denk dat hij helemaal grijs afgewerkt wordt, zoals de stukken die er nu al op voorkomen. Dat grijze is enorm gelaagd, in tegenstelling tot het bruin. Dat is duidelijk nog niet af.

#2361670 - 26/09/2016 22:33 Re: Trots op de rots [Re: Vincent_Keuchen]
Lars15 Offline
Basketballer

Registered: 15/12/2015
Loc: Utrechtse Heuvelrug
Ik vind de rotsen er kwalitatief goed uitzien, zover je dat van foto's kan beoordelen, ik ga er eigenlijk wel van uit dat ze al zo goed als af zijn.

Maar de plaatsing... Het is inderdaad wel heel plots daar op die achterwand, dan lijkt de voorkant er straks toch een stuk logischer uit te komen zien.

#2361671 - 26/09/2016 22:35 Re: Trots op de rots [Re: Lars15]
Eftelflags Offline
Het zijn Teacups ja!!!

Registered: 05/05/2003
Loc: Rotterdam
Maar dit ziet er toch prima uit? smile

Edited by Eftelflags (26/09/2016 22:35)

#2361674 - 26/09/2016 22:36 Re: Trots op de rots [Re: Lars15]
Doido Offline
Part-Time Human

Registered: 04/08/2014
Loc: Nederland
Bedankt voor de afsplitsing Vincent, mijn laatste bijdrage hierover uit het algemene topic:

Rotsen horen grote grijze blokken zijn, bruine rotsen bestaan niet, zelfs niet op de planeet symbolica. Dan leef je denk ik zelf in een fantasiewereld:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/21/Vasquez_Rocks_(3847110093).jpg

http://www.summitpost.org/images/original/845688.JPG

https://farm6.staticflickr.com/5518/14238079282_60f8167144_b.jpg

http://wallpaperstock.net/brown-rocks-ocean-pink-sunset-wallpapers_49718_1600x1200.jpg

Flauw hè? Wie kan mij vertellen hoe realistische rotsen eruit zien? Waar moeten die aan voldoen qua vorm en kleur op de planeet Symbolica?

Edit: @Lars, Ongetwijfeld wordt daar nog het nodige groen omheen gecreëerd.

Edit Eftelflags; plaatjes veranderd in links, te grote foto's

Edited by Eftelflags (26/09/2016 23:29)
Edit Reason: Edit Eftelflags; plaatjes veranderd in links, te grote foto's

#2361689 - 26/09/2016 22:49 Re: Trots op de rots [Re: Doido]
Vincent_Keuchen Offline
Mister TP 2013

Registered: 03/01/2005
Loc: Breda
Ik vind deze kleur rotsen wel in het kleurpallet passen van het hele exterieur. Maar ik moet er nog steeds aan wennen. Áls dit in kleur het eindresultaat is dan.

Als we de concept-art erbij pakken waar men vooralsnog redelijk trouw aan is gebleven, denk ik dat dit het wel moet zijn qua kleur. Maar de rotsen op deze tekening zijn zo'n beetje het enige waar ik nog niet echt warm voor liep in hun bijna papier mache met daaroverheen boomwortels gedrapeerde uiterlijk.

Deze rotsen vinden we een paar minuten lopen verderop in het park. De gelijkenissen doen mij maar weer ervan overtuigen dat Sander de Bruijn op zoek is gegaan naar een exterieur dat, zo midden in het park, het beste van alle "Efteling attractie werelden" combineert in een fantasierijk kasteel.

#2361690 - 26/09/2016 22:50 Re: Trots op de rots [Re: Doido]
Aalscholver Offline
Member

Registered: 10/04/2001
Loc: -
Wow, wat een hoop stof doet dit alledaagse themaparkrotswerk opwaaien zeg. biggrin Ik zie het probleem niet zo, het zijn... rotsen? En vrij overtuigend afgewerkt ook. Ik neem aan dat hoe ze er nu uitzien van de zijkanten dat ze ook verder zo die kleuren krijgen. En dan heb je... rotsen. Ja. Zoals heel veel gebergte eruit ziet. Poep lijkt er ook op ja, die lijken op rotsen soms (ligt aan de textuur).

Het enige wat ik jammer vind is dat het op de plek is gekomen van dat tempelachtige uitbouwtje dat voor Hartenhof bedacht was voor die kant, maar verder... hoeveel valt erover te zeggen? tonque

#2361695 - 26/09/2016 22:57 Re: Trots op de rots [Re: Aalscholver]
Bram Offline
12 cabins, 12 vacancies

Registered: 06/05/2001
Loc: Eindhoven
Vandaag eindelijk weer eens in het echt kunnen kijken, en het ziet er echt heel goed, indrukwekkend en realistisch uit. Na een aantal rondjes om de bouwput vandaag weet ik maar weer al te goed dat je inderdáád niet écht kan oordelen op de basis van wat foto's.

Verder snap ik ook niet zo goed wat er nou zo'n probleem is aan deze rotspartijen... Het zijn gewoon rotspartijen zoals je ze meer en vaker ziet in het park, en daar hoor je verder niemand over? Ik weet dat alles onder een vergrootglas ligt momenteel, maar come on! biggrin

Daarnaast is het ook nog niet eens af. Als ze straks helemaal opgeschilderd zijn zoals het linker gedeelte nu is het echt een prachtig gezicht. Daarbij moet er denk ik nog het nodige groen en andere aanplanting op, om en bij en gaat dat een prima plaatje worden. Kan me er in ieder geval echt niet druk om maken biggrin

#2361725 - 26/09/2016 23:30 Re: Trots op de rots [Re: Doido]
Phantam93 Offline
Phantast

Registered: 03/04/2010
Loc: Regio Sittard/Utrecht
Een kleine gedachtegang over de rotsen met een microcursus geologie:

Rode/bruine rotsen komen vooral vaak voor in warme gebieden met veel droogte. Het zijn meestal zandstenen waar een flinke hoeveelheid ijzer in zit. Dit zijn vaak oude stukken rots welke voor langere tijd aan het oppervlak hebben gelegen en waar het ijzer zich in heeft kunnen verzamelen. Grijze rotsen zoals in de Alpen zijn meestal flinke pakketten kalk en klei samengedrukt tot rots. Deze kalk is miljoenen jaren geleden gevormd in (ondiepe) zee en samengedrukt door bovenliggend sediment. Deze laatste komt veelvuldig voor in Europa aangezien Europa in haar geologische geschiedenis dikwijls onder het wateroppervlak lag.

Symbolica lijkt mij in een gebied liggen wat sterk lijkt op de Duitse Eiffel of het Franse Jura-gebergte. Nu zou je gebaseerd op deze aanname voornamelijk grijze rots verwachten, maar er is nog een mooie verklaring voor de rode kleur; buntsandstein. Er zijn in de geologische geschiedenis wel degelijk periodes geweest dat het warm en droog was in Europa. Echter zijn de locaties waar die rode ijzerrijke zandstenen aan het oppervlak liggen sterk in de minderheid ten opzichte van de bekendere grijze rotsen uit de Alpen.

Hoewel er qua kleur dus hooguit de vraag is of er genoeg verschillende tinten inzitten, ben ik erg te spreken over de algehele structuur; er is een mooie gelaagdheid te zien (vooral in het rechter gedeelte goed te herkennen) welke onder een flinke hoek schuin omhoog loopt. Dit klopt helemaal met het uitslijtpatroon van het water, welke dus voornamelijk diepere sleuven maakt in plaats van ondiepe geultjes. Het enige wat voor verwarring zorgt is de veranderende hoek over het gehele pakket. Hoewel dit door plooiing van lagen kan worden uitgelegd, vind ik dit toch een te sterk uitgevoerde variant.

Edited by Phantam93 (26/09/2016 23:50)

#2361728 - 26/09/2016 23:31 Re: Trots op de rots [Re: Doido]
Eftelflags Offline
Het zijn Teacups ja!!!

Originally Posted By: Doido
Bedankt voor de afsplitsing Vincent, mijn laatste bijdrage hierover uit het algemene topic:

Moderator information:
Mooie foto's! Maar wil je voortaan even extra aandacht geven of je foto's wel voldoen aan de formaten van het forum? Je plaatst nu hele wallpapers wink Daar worden onze mobiele bezoekers niet zo blij van.

Foto's zijn veranderd in links.

#2361739 - 27/09/2016 00:09 Re: Trots op de rots [Re: Eftelflags]
iveL Offline
Junior Member

Registered: 04/05/2011
Deze rotsen met waterval bevestigen nogmaals de theorie: Symbolica is een vesting. Waarschijnlijk komt er géén pad langs deze rotsen. Vandaar dat het er dichtbij wat raar uitziet. Deze rotsen worden namelijk speciaal gemaakt om aan de overzijde van het meer gezien te worden; hoe verder je er vanaf staat, des te beter zien ze er uit.

Vanaf een afstand lijkt het een pittig grote achterwand met een flinke waterval.

#2361746 - 27/09/2016 00:19 Re: Trots op de rots [Re: Phantam93]
vivapaps Online   tongue
Beroeps Optimist

Registered: 05/04/2001
Origineel bericht van: Phantam93
Een kleine gedachtegang over de rotsen met een microcursus geologie:

Rode/bruine rotsen komen vooral vaak voor in warme gebieden met veel droogte. Het zijn meestal zandstenen waar een flinke hoeveelheid ijzer in zit. Dit zijn vaak oude stukken rots welke voor langere tijd aan het oppervlak hebben gelegen en waar het ijzer zich in heeft kunnen verzamelen. Grijze rotsen zoals in de Alpen zijn meestal flinke pakketten kalk en klei samengedrukt tot rots. Deze kalk is miljoenen jaren geleden gevormd in (ondiepe) zee en samengedrukt door bovenliggend sediment. Deze laatste komt veelvuldig voor in Europa aangezien Europa in haar geologische geschiedenis dikwijls onder het wateroppervlak lag.

Symbolica lijkt mij in een gebied liggen wat sterk lijkt op de Duitse Eiffel of het Franse Jura-gebergte. Nu zou je gebaseerd op deze aanname voornamelijk grijze rots verwachten, maar er is nog een mooie verklaring voor de rode kleur; buntsandstein. Er zijn in de geologische geschiedenis wel degelijk periodes geweest dat het warm en droog was in Europa. Echter zijn de locaties waar die rode ijzerrijke zandstenen aan het oppervlak liggen sterk in de minderheid ten opzichte van de bekendere grijze rotsen uit de Alpen.

Hoewel er qua kleur dus hooguit de vraag is of er genoeg verschillende tinten inzitten, ben ik erg te spreken over de algehele structuur; er is een mooie gelaagdheid te zien (vooral in het rechter gedeelte goed te herkennen) welke onder een flinke hoek schuin omhoog loopt. Dit klopt helemaal met het uitslijtpatroon van het water, welke dus voornamelijk diepere sleuven maakt in plaats van ondiepe geultjes. Het enige wat voor verwarring zorgt is de veranderende hoek over het gehele pakket. Hoewel dit door plooiing van lagen kan worden uitgelegd, vind ik dit toch een te sterk uitgevoerde variant.

Wow... Dit gaat me echt te ver hoor, don't get me wrong maar ik ben van mening dat dit niet geheel de bedoeling is met het rijk der fantasie. Het is wat mij betreft heel mooi dat men zich een heel verhaal kan vormen rondom een attractie, en dat ieder een eigen idee heeft met de attractie en met de fantasie, maar het blijft wat mij betreft een pretpark.

Symbolica staat ten alle tijde in de Efteling. Het is een mooi gegeven dat wanneer er een attractie wordt gemaakt de ontwerpen zich een beetje heeft ingeleefd in de situatie die hij tekent.

Het is net een beetje een soap, sommige mensen kunnen zich soms zo inleven in een soap dat de realiteit de fictie kruist en dat men vergeet wat echt gebeurd en wat nep is. En soms is dat met de Efteling fans ook zo. Realiteit en fictie zijn ook in de Efteling ook geheel gescheiden, ondanks dat het in sommige gevallen wel raar is dat het niet goed samen gaat (zoals dvh)

Maar het belangenrijkste is of de ontwerper het ontwerp kan overbrengen zonder dat het vreemd voelt. En of de rotsen dan paars, geel, groen of bruin zijn, als het goed voelt dan klopt het plaatje.

#2361747 - 27/09/2016 00:20 Re: Trots op de rots [Re: iveL]
Aalscholver Offline
Member

Registered: 10/04/2001
Loc: -
Originally Posted By: iveL
Deze rotsen met waterval bevestigen nogmaals de theorie: Symbolica is een vesting. Waarschijnlijk komt er géén pad langs deze rotsen. Vandaar dat het er dichtbij wat raar uitziet. Deze rotsen worden namelijk speciaal gemaakt om aan de overzijde van het meer gezien te worden; hoe verder je er vanaf staat, des te beter zien ze er uit.

Vanaf een afstand lijkt het een pittig grote achterwand met een flinke waterval.

Ik vind dat een beetje een doorgeslagen theorie. Het zal vast wat elementen hebben idd, maar het is toch vooral een samenloop van wat handig uitkomt.

Daarbij gaat dat pad niet weg, dat is onmogelijk, daarmee maak je het Reizenrijk praktisch onbereikbaar.

#2361748 - 27/09/2016 00:21 Re: Trots op de rots [Re: iveL]
Eftelflags Offline
Het zijn Teacups ja!!!

Originally Posted By: iveL

Stap even uit je bubbel nu wink

We zitten in een attractiepark he? Niet alles hoeft te zijn zoals de werkelijkheid wink

Sidebar uitzetten?
Deze sidebar kun je bij my stuff > my preferences uitzetten.
De laatste pretpark topics
Dierentuin kiezen
by dream_wizard
16/01/2017 11:00
[TR] Zoo Krefeld (D) - 12 januari 2017
by Arwen
14/01/2017 18:59
Foto TR: Six Flags America 1 juni 2016
by krisse
14/01/2017 17:03
[EC] Ratatouille of Beauty and the Beast voor France
by DaltonTerror
13/01/2017 21:12
Wanneer is een wachtrij een walkthrough en/of preshow?
by RatedR
13/01/2017 12:10
De laatste kermisclub topics
Gevelsberger kirmes 23-06 t/m 27-06-2017 (D)
by SnakeGoirle
16/01/2017 19:28
Nürnberg Frühlingsfest 15-04 t/m 01-05-2017 (D)
by SnakeGoirle
16/01/2017 19:23
Personeel gevraagd / aangeboden seizoen 2017
by PW
15/01/2017 22:25
Venray 2017 (4 augustus t/m 9 augustus)
by Kermis_Junky
15/01/2017 20:49
Sky Wheel - De Vries - Koevoets (NL)
by Crazypolyp
13/01/2017 18:53
Who's Online
43 registered (efteley130, hyyyper, hamtaro, GJV, Joeri_CG, Glenn_, edwint, Broodschotel, ArcovandenBroek, Coca Cola, bryanF1001, Jehanaan, Jeffrey, coaster94, Gffry, Freggel, 7 invisible), 190 Guests and 8 Spiders online.
Newest Members
Michiel197, Lev, LordOnip, flamingo, belgijan
8944 Registered Users
Forum Stats
8944 Members
24 Forums
12358 Topics
331647 Posts

Max Online: 2987 @ 09/08/2009 21:17
Today's Birthdays
Jef (28)

Fotowedstrijd 2016: Win een heel seizoen #HARDGAAN in Walibi Holland of een dagje volledig gratis kermis vieren voor 2 in Best.
122 inzendingen | Het prijzenpakket van 2016 wordt gesponsord door Walibi Holland en Kermis Best

Themepark.nl wordt gesponsord door de IS Group  Houden of weggooien: Pandadroom
Houden of weggooien: Pandadroom