Themepark organizer
Kermisclub organizer
Forum archief

Forumfaces
Topic Options
Rate This Topic
#2247862 - 17/07/2015 21:43 [TR] Efteling (15 juli 2015)
Glenneke Offline
Rollercoaster Traveller

Registered: 25/08/2009
Loc: Antwerpen
De Efteling, een instituut in het amusementslandschap der Lage Landen. Wie in de Benelux op zoek is naar een familiaal dagje uit, neemt het Brabantse themapark op z'n minst in overweging. En terecht: de Efteling staat in onze contreien al jaren eenzaam aan de top. Geen enkel ander pretpark lijkt de monsterbudgetten of de durf te hebben om op een dergelijk continue wijze te blijven timmeren aan de toekomst. Vorig decennium dreigde het weliswaar even stil te vallen, maar intussen is de internationalisering en de drang naar hogere bezoekersaantallen actueler dan ooit. Dat streven naar een gestage groei bereikt in 2015 zelfs een hoogtepunt waar zowel de gemiddelde dagjestoerist als de doorwinterde achtbaanfreak vol verbazing naar uitkijkt. Dat knusse sprookjesbos uit de jaren vijftig presenteert inmiddels namelijk de eerste B&M in de Benelux. En wanneer de heren Bolliger en Mabillard naar Kaatsheuvel komen, voel ik mezelf mentaal verplicht om hetzelfde te doen.

Is 'Baron 1898' de enige reden om nog 'ns naar de Efteling te gaan? Niet noodzakelijk. Ik kom er sowieso graag enkele keren per jaar en m'n Jahreskarte uit het Zuid-Duitse Rust helpt me daarbij. Bovendien geraak ik op een minuut of vijftig van m'n voordeur tot aan het park, waardoor het een ideaal adresje is voor een dag last-minute plezier. Zo gaat het ook op woensdag 15 juli. Samen met Phaedra - voor de gelegenheid omgedoopt tot ToverPhae - zie ik kort voor tien uur opnieuw dat spectaculaire 'Huis van de Vijf Zintuigen' opdoemen. Kijk, zo indrukwekkend en herkenbaar kan een toegangspoort dus zijn. Het is ergens jammer dat de kassahokjes als nogal simpele blokkendozen onder dat imposante lijnenspel van riet en hout staan, maar verder is dit een binnenkomer om bij weg te dromen. Wanneer de aanwezige medewerkers ons een welgemeende fijne dag toewensen en we 'Fata Morgana' aan de horizon ontdekken, sijpelt het besef binnen dat we opnieuw op die plek zijn waar we beiden zo van houden. Het hardnekkige grijze wolkenpak vervolledigt het plaatje niet zoals je het middenin de zomer verwacht, maar ach.

Kuddedieren. Je komt de menselijke variant in zowat elk pretpark tegen. Wanneer de poorten van 'Disneyland Paris' openen, holt iedereen bijvoorbeeld als een gek naar 'Big Thunder Mountain' en in 'Walt Disney Studios' is 'Crush's Coaster' vanaf 's ochtends de publieksmagneet. Je vervloekt die mensenmassa wanneer je er middenin belandt, maar je kan het kuddegedrag tevens als een zegen definiëren. Wanneer die zwerm collectief op één doel afstormt, geniet je op andere plekken namelijk van een hemelse rust. Ik maan mezelf dus aan om nog effe op m'n tanden te bijten en de verleiding van dat glimmende B&M-staal te weerstaan. Ben ik blij met m'n keuze? Zeker weten. Want hoewel men voor een ontmoeting met Gustave meteen absurd lang in de rij staat, blijft het bij de aanpalende rides in 'Ruigrijk' voorlopig heerlijk kalm.

'Ruigrijk' onderging tijdens het afgelopen decennium een drastische gedaanteverandering. Een jaar of tien geleden was dit nog een dichtbeboste zone die voornamelijk op de nostalgisch verantwoorde thrill van 'Python' en de schilderachtige locatie van 'Pegasus' teerde. Het oogde vertrouwd en geen mens stelde de positie van die twee relatief simpele rollercoasters in vraag. Maar tijden veranderen. Anno 2015 is er geen sprake meer van de voormalige 'Kanovijver' en ook de houtconstructie van 'Pegasus' - die voornamelijk tijdens de legendarische 'Zomeravonden' prachtig weerspiegelde in het rimpelloze wateroppervlak - verdween. De Efteling transformeerde haar 'Ruigrijk' recent zelfs tot het absolute centrum van activiteit binnen de parkgrenzen. Men zei vaarwel tegen oubolligheid en heette een resem nieuwe rides, een betonnen vijverbodem en een heleboel thematische toevoegingen welkom. Idyllischer werd het gebied er misschien niet door, maar dankzij deze kapitaalinjectie staat de Efteling anno 2015 wel een stuk sterker op de kaart. Slecht één ouwe rot blijft een vreemde eend in de bijt: de mythische Python. In de qua decors aanzienlijk verbeterde wereld van 'Ruigrijk' staat deze Vekoma er immers nog in z'n typerende eenvoud. Zoek niet naar storytelling, heftig gethematiseerde wachtruimten of een oogstrelend stationsgebouw. 'Python' is een achtbaan. Punt. Een dergelijke gedachtegang was in het begin van de jaren tachtig wellicht volkomen normaal, maar vandaag oogt het toch een beetje iel. Zie ik deze coaster daardoor vlug uit het aanbod geschrapt worden? Neen, daarvoor is de cultstatus dan weer te immens. 'Python' blijft relatief populair en geen mens kan zich 'Ruigrijk' voorstellen zonder de loopings en de spierwitte track van deze klassieker.

Hout is out. Wie dat ooit beweerde, maakte duidelijk nog geen kennis met de genieën van GCI. De naam van deze constructeur beweert dat men Great Coasters aflevert en dat is geen onterechte grootspraak. Mag ik als Belg jaloers zijn dat de Nederlanders reeds twee dergelijke installaties cadeau kregen? 'Toverland' opteerde met 'Troy' voor een heuse achtbaangigant, terwijl de Efteling voor het racegevoel van een dubbele woodie ging: Joris en de Draak. Van zodra je het park vergeeft dat men voor zo'n draak van een naam (da's een flauwe he?) koos, valt er heel weinig op deze ride aan te merken. GCI bewijst dat beperkte statistieken niet noodzakelijk synoniem moeten staan voor een makke belevenis. Integendeel: de rit van 'Joris en de Draak' verbaast me telkens weer. Op een baanlengte van minder dan 800 meter ervaar ik een amusante first drop, een vrij unieke triple-up en een razendsnelle opeenvolging van richtingswissels en piepkleine heuveltjes. Out-of-control is een term die 'Joris en de Draak' quasi letterlijk beschrijft en het voelt dankzij dat constante duel nog een beetje spannender. De Efteling werkte het geheel af met een summier, doch toereikend themasausje en ook de moerassige omgeving past perfect in het plaatje. Laat me deze topper dus met een goeie acht op tien quoteren. Als men er in de nabije toekomst in slaagt om de theoretische monstercapaciteit van deze pleziermachine ten volle te benutten, wil ik daar trouwens graag een negen van maken. Met de huidige operations moet ik helaas net iets té lang naar dat hyperkinetische, monotone muziekje luisteren.

Nu we het toch over monotone liedjes hebben... Overbuurman De Vliegende Hollander kan er ook wat van. Ik hoef jullie wellicht niets meer te vertellen over de turbulente geschiedenis en over de vele miljoenen die men in bedenkelijke techniek stopte, maar ik kan jullie meteen meenemen naar de huidige watercoaster die vandaag relatief vlekkeloos haar rondjes lijkt te draaien. 'De Vliegende Hollander' was tot dit jaar het onbetwiste thematische hoogtepunt van 'Ruigrijk'. Terecht, want het exterieur is pure eyecandy. Geveltjes werden met een buitengewoon oog voor detail uitgevoerd en de lifthill-toren vormt een imposante blikvanger in het geheel. Men trekt die lijn overtuigend verder in de wachtruimte, die er simpelweg adembenemend bij ligt. Indien de Efteling nog even een subtiele sterrenhemel voorziet om de weinig flatterende dakconstructie van het station te camoufleren, zou het zelfs tegen de perfectie aanleunen. Van de ongedwongen sfeer op het inkomplein tot aan de grimmig smeulende 'Smokkelgang' en de levendigheid van de opstaphaven... De Efteling leverde hier een meer dan geslaagd stuk decor af. De herkenbare soundtrack vormt in dit hele pré-ride-gebeuren een geslaagde rode draad.

Na de bombastische wachtrij en het al even indrukwekkende station liggen de verwachtingen terecht hoog. En net daardoor oogst 'De Vliegende Hollander' in het pretparkwereldje doorgaans matige tot teleurgestelde reacties. Het contrast tussen het themaniveau van die zogenaamde 'walktrough' en de rit is immers groot. Waar we daarnet nog langs hoogwaardige en realistische decors wandelden, varen we nu door gestileerde, zelfs klinische passages. Na een knusse eerste scène nemen donkere ruimtes, een paar verdwaalde sterren en een dichte mistbank het over. Het straalt weliswaar een desolaatheid uit die met de achterliggende legende te rijmen valt, maar ik kan moeilijk geloven dat er geen passendere manieren waren om dat verhaal uit te beelden. De ontmoeting met het beruchte spookschip brengt een welgekomen moment van actie, al wordt die confrontatie ontsierd door een waardeloos watergordijn en door het kermisachtige effect dat erop volgt. Na de lifthill sjezen we vervolgens over een makke, doch amusante achtbaan om ten slotte met een (niet al te natmakende) splash in het water te landen. Was dit nu de legendarische topattractie waar de Efteling ons ooit voor warm maakte? Jammer genoeg niet. Het park presenteert haar hoge themaniveau bij deze ride, maar dat geldt helaas enkel voor datgene dat aan de rit vooraf gaat. De eigenlijke darkride en watercoaster lijden daarentegen onder hun simpele afwerking en het onsubtiele transportsysteem dat met de nodige horten en stoten vooruit beweegt. Gelukkig voor de Efteling lijkt de doorsnee dagjestoerist minder kritisch en blijft het ding erg populair. Wanneer we kort voor elf uur onze vaart afronden, slingert de wachtrij immers reeds tot buiten.

M'n zwakke maag draait om wanneer de 'Halve Maen' in het vizier verschijnt, voor de snacks van het oogstrelende 'Station De Oost' is het nog een tikkeltje te vroeg en de oldtimers doen we eigenlijk enkel wanneer het doodstil is in het park. We laten 'Ruigrijk' dus even voor wat 't is - geen nood, we komen nog terug - en zetten koers naar 'Reizenrijk'. Tijdens die wandeling valt op dat de Efteling heerlijk uitgestrekt is en dat men op die reusachtige oppervlakte voor een nagenoeg volmaakte landscaping opteerde. De spierwitte sloepen van 'Gondoletta' varen haast geruisloos door een oase van groen terwijl een stoomtrein op schilderachtige wijze het water oversteekt. Er zijn veel mooie themaparken met een oog voor de natuur in Europa, maar quasi nergens komt het zo gestroomlijnd over als hier. Als iets goed is, mag het uiteraard ook gezegd worden.

Themazones worden in de Efteling een beetje met de losse pols ingevuld. Begrijpelijk eigenlijk. Zoek immers maar eens het verband tussen een (momenteel helaas aan de grond geketend) panoramaplatform in Aziatische stijl, een absurd lange bootvaart en een molen die beweert dat kannibalisme een Afrikaanse topsport is. Makkelijk voer voor Amerikaanse tabloids om de Efteling een racistisch bedrijf te noemen, maar verdomd moeilijk wanneer je een overkoepelende naam zoekt. Toch kwam 'Reizenrijk' uit de bus en je kan hier tegenwoordig terecht voor een trip naar de meest exotische uithoeken van onze planeet. Dat kan ondermeer door middel van de komieke darkride Carnaval Festival. Deze niet al te subtiele parodie op Disney's beroemde 'It's a Small World' toont een heleboel feestvierende naties in hun meest kleurrijke vorm. Velen definiëren het - mede door het liedje dat elke zichzelf respecterende Nederlander en Belg luidkeels kan meebrullen - als een ultra-irritante attractie, maar stiekem hoort het gewoonweg bij een dagje Efteling. Dus neem gewoon rustig plaats en ontdek dat het best een fijn ding is. De papier-maché en de behaarde benen van een doedelzak spelende Schot krijg je er gratis bij.

Op de allerdrukste dagen wordt het hoofdplein van 'Reizenrijk' getransformeerd in een massa van slingerende rijen mensen. Eéntje leidt naar de politiek incorrecte flatride, een andere slingert naar de ingang van 'Carnaval Festival' en een derde rij verdwijnt tussen de poten van een reusachtige vogel. Het toegangsportaal van Vogel Rok is niet enkel imposant en opvallend; het vormt tevens een originele binnenkomer. Die goeie eerste indruk gaat helaas snel verloren wanneer we het gebouw betreden. De herinrichting van de wachtruimte scheelt sinds enkele jaren weliswaar een aanzienlijke wandeling richting station, maar visueel doet het me weinig. Ik vat de samenhang tussen een donkere grot, een claustrofobisch trapje en een fabrieksloods met oosterse ornamenten immers niet. Zoek ook tijdens de eigenlijke achtbaanrit niet naar een uitgebreid scala aan decoratieve elementen, want die zijn er simpelweg niet. Gelukkig is de baan vermakelijk genoeg om dat gemis te camoufleren. Vekoma plaatste een soepele en snelle coaster die in de bochten verrassende g-krachten genereert. De avontuurlijke soundtrack weerklinkt heerlijk luid door de speakers aan boord (kijk 'Disneyland Paris', zo kan het ook!) en levert 'Vogel Rok' zodoende enkele welverdiende pluspunten op. Hoewel de storytelling en de uitwerking niet heel consequent doorgevoerd werden, is de hardware dus wel helemaal goedgekeurd.

Er zijn een aantal heel specifieke dingen die me een typisch Efteling-gevoel geven. De brede laan tussen 'Reizenrijk' en 'Marerijk' is er dankzij haar weelderige bladerdak eentje van, net zoals het gezellige terras tegenover de carrousel waar we regelmatig poffertjes eten. Bovendien voelt het als Vlaming altijd een beetje bijzonder om zoete mayonaise op m'n pakje friet te krijgen en blijft het een exotisch tafereel om na een ritje 'Bobbaan' een curryworst - oh excuseer, jullie noemen het een frikandel - uit de muur te trekken. Ten slotte went het nooit dat de doorsnee Efteling-bezoeker net dat beetje groter, uitbundiger en luidruchtiger is dan mijn gemiddelde landgenoot. De Efteling is Nederlandser dan Nederlands en misschien vind ik het net daardoor zo'n boeiende plek. Slechts één ding voelt vandaag aan alsof het rechtstreeks uit België geïmporteerd werd en dat is het weertype. Vanaf de middag vallen er enorme vlagen miezerregen uit de hemel en dat gaat helaas de hele dag zo blijven. Bijna zoals thuis.

Net zoals 'Ruigrijk' de hedendaagse happening place van het park is, zo voelt 'Marerijk' als de bron waar alles ooit mee startte. Het is namelijk in deze bosrijke zone dat je de stempel van Anton Pieck het duidelijkst opmerkt. Dat is niet louter te danken aan het pittoreske plein dat naar hem vernoemd werd, maar ook aan het Sprookjesbos. Hoewel het huidige park voor een groot gedeelte teert op de reuzen van hout en staal die even verder staan, lijkt ook dit antiekere stukje Efteling nog steeds actueel. Op deze herfstachtige zomerdag kuieren er alleszins vele honderden bezoekers op hun dooie gemakje doorheen. Ook wij plannen bijna altijd een rondje door dit legendarische bos in. Zodoende kunnen we even stil worden van 'Het Meisje Met De Zwavelstokjes', om vervolgens de luchtige humor van 'De Nieuwe Kleren Van De Keizer' te bewonderen. De conclusie is simpel: sprookjes uitbeelden, dat kunnen ze in Kaatsheuvel opvallend beter dan in Rust of Brühl.

Dit huis, dit vervloekte huis... het is een hel gelijk. Lieg ik wanneer ik dit bestempel als één van de meest herkenbare zinnen in pretparkland? Wie denkt er op dit moment immers niet meteen aan een nogal groezelige grijsaard die in kamerjas over z'n behekste landhuis vertelt? Villa Volta is een heus icoon, maar lijkt de tand des tijds helaas minder goed te doorstaan dan andere klassiekers uit het attractieaanbod. Ligt het aan 't feit dat andere pretparken dit concept gretig kopieerden of leg ik de schuld bij de eerste voorshow die elke druppel herhalingswaarde uit de attractie slorpt? 't Is in ieder geval opmerkelijk dat het grote publiek steeds minder aandacht schenkt aan deze madhouse. Aan de grootse uitwerking ligt het alvast niet. De Efteling voorzag Hugo's woonkamer van een beeldschoon interieur en de opbouw blijft simpelweg goed. Ik zal 'Villa Volta' dus met veel plezier regelmatig blijven bezoeken, al was het maar om die briljante soundtrack nog eens in z'n thuisomgeving te beluisteren.

In het belang van m'n positieve eindoordeel spendeer ik bij voorkeur niet al te veel woorden aan 'Raveleijn'. Deze zogenaamde spectaculaire parkshow - hahaha... - creëerde ooit torenhoge verwachtingen dankzij het wondermooie theatergebouw, maar ik weet inmiddels dat deze grootse setting in schril contrast staat met het spektakel in de arena. Twee keer gaf ik de schertsvertoning een kans, maar sindsdien loop ik er liever in een wijde boog omheen. En zo beland ik al snel aan de sprookjesachtige inkomhal van Droomvlucht. Ook hier beleef ik weer zo'n typisch Efteling-momentje: wanneer je het op het einde van die hal naar links afbuigt, is het altijd een beetje bang afwachten. De vraag is niet zozeer wat je te zien krijgt (een bizar groot plein vol groene paaltjes, that's it), maar eerder hoeveel honderden mensen er tussen die hekken staan te zigzaggen. 'Droomvlucht' is namelijk al sinds haar openingsjaar een buitengewone publieksmagneet en de toestroom is vaak immens. Gelukkig voor ons blijkt de rij relatief vlot op te schuiven én is de uiteindelijke rit best een wachttijdje waard. 'Droomvlucht' pronkt met een niet-alledaagse invalshoek en een aantal imposant uitgewerkte passages. Die zijn overigens niet noodzakelijk met de meest duidelijke samenhang aan elkaar gelinkt, maar het voelt alsnog als één gestroomlijnde tocht door een ongedefinieerde sprookjeswereld. Zelfs ondanks het feit dat fladderende elfjes en de vele pastelkleurige bloementapijten me iets té zeemzoet over komen, is 'Droomvlucht' een must-do tijdens ons dagje Efteling. Het hier gehanteerde themaniveau is immers vrij uniek en de 'Hemelburchten'-scène blijft ook in 2015 één van de meest geniale in de wereld der darkrides.

Van de ene topdarkride naar de volgende, het is een privilege dat doorgaans enkel voor bezoekers van Disney of Universal weggelegd is. Dus beste Hollanders, wees er maar trots op dat het ergens in de buurt van Tilburg ook mogelijk is. Je hoeft jezelf na dat ritje 'Droomvlucht' gewoon een weg te banen naar de oevers van de Vonderplas. Passeer daarbij gerust door het 'Sprookjesbos', check de treintjes van het 'Diorama' of scoor een reusachtige pannenkoek aan het centrale plein, maar laat je daarna leiden door de kleurige minaretten van Fata Morgana.

Het gebouw waarin deze attractie zich verschuilt, ligt schilderachtig aan de waterkant en bepaalt voor de meeste arriverende bezoekers 's ochtends dat heerlijke we-zijn-er-gevoel. Dat gevoel tempert trouwens niet wanneer we het oosterse paleizenplein betreden en de pracht in ons opnemen. Op de tonen van een aanstekelijke soundtrack betreden we vervolgens de (verrassend genoeg geheel lege) wachtruimte van een darkride die na bijna dertig jaar dienst nog piekfijn voor de dag komt. Less is more, moet men gedacht hebben toen deze attractie ontworpen werd. De scènes werden niet met een bombastische overvloed aan rommel volgestouwd, maar bevatten net voldoende decoratieve elementen om ons doeltreffend naar de wereld van Duizend-en-één-Nacht te voeren. We reizen van vervallen Arabische steegjes en een duistere gevangenis naar de bling-bling van een opulente troonzaal en een dreigende kantelende kamer. Het is allemaal zo perfect in balans en met zulke liefde voor detail uitgewerkt dat ik er geen negatief woord over kan bedenken. Mede omwille van de respectabele leeftijd van de ride, maak ik dus een hele diepe buiging voor 'Fata Morgana'. Een attractie om lief te hebben.

De jaren tachtig waren een gouden periode in de expansiedrang van de Efteling. Het ging zelfs zo ver dat de drie populairste attracties in deze hoek van 't park op een tijdspanne van nauwelijks drie jaar verschenen zijn. Naast een enorme darkride en een al even indrukwekkende wildwaterbaan bouwde men toentertijd namelijk ook de beroemde Bob. Dit is zo'n attractie die bij de Efteling hoort zoals lange nekken en glazen muiltjes dat doen. Nochtans verantwoordt de thematische insteek van deze bobsleebaan z'n status eigenlijk nauwelijks. Tenzij je enkele witgekalkte muren en een Tirolermuziekje als eersteklas thema ervaart, is het namelijk een kale achtbaan door het bos. De ritervaring is al evenmin van mythische proporties. We zigzaggen een beetje tussen remsecties en worden niet alleen verrast door de krachtige uitzwenkingen (dankjewel aan de regen), maar tevens door de pijnlijke interventies van talrijk geplaatste geleiderails. Begrijp me niet verkeerd: het fungehalte ligt hoog en ik vind deze vorm van bobsleeën heel wat authentieker aanvoelen dan de Mack-variant. Qua comfort en aankleding doet ie het echter zo matig dat ik er nooit een traan om zal laten als men 'Bob' vervangt door iets nieuws.

Het is geen sinecure om een reeds bestaand pretpark op te delen in themazones en dat geldt al helemaal wanneer men een Oosterse stad, een Zwitserse bobslee en een Centraal-Amerikaanse rivier naast elkaar plofte. Ach, noem het dan gewoon 'Anderrijk'? En zo geschiedde. De nogal abstracte samenhang doet gelukkig geen afbreuk aan de individuele attractie-ervaringen, want ook Piraña doet haar job op een overtuigende manier. Laat ik het zo stellen: toen ik vorige week in 'Fjord Rafting' (Europa-Park) zat, bedacht ik mezelf dat er slechts één Europese rapid river beter scoort dan die Scandinavisch aangepakte vaartocht: dit exemplaar in de Efteling. 'Piraña' duurt lekker lang, biedt voldoende verfrissing en men creëerde een ideale mix van rust- en actiemomenten. Bovendien ligt de baan er sinds haar recente renovatie weer prachtig bij en staat ie zelfs op deze regendag garant voor een fijn potje raften. Ik knijp dus met plezier een oogje dicht voor de inspiratieloos aangelegde wachtruimte, om daarna te concluderen dat 'Piraña' echt een heel solide attractie is.

Edited by Glenneke (17/07/2015 21:51)

#2247863 - 17/07/2015 21:44 Re: [TR] Efteling (15 juli 2015) [Re: Glenneke]
Glenneke Offline
Rollercoaster Traveller

Registered: 25/08/2009
Loc: Antwerpen

Niet elke attractie is bestand tegen de tijd. Toch doet de ene er wat langer over om uit de mode te geraken dan de andere. Want kijk, dat 'Spookslot' geen volle zalen meer trekt, dat klinkt in zekere zin normaal. Het ding staat er al sinds 1978 en het is zo'n attractie die je niet noodzakelijk tijdens elk bezoek meepikt. Ondanks de sfeervolle muziek is het namelijk niets meer dan een hele grote poppenshow achter een hele grote etalage. Ook overbuurman 'Pandadroom' moet z'n uiterste best doen om de tribune te vullen, maar het grote verschil is dat deze voorstelling een kwarteeuw jonger is. De Efteling sprong tijdens het vorige decennium vroeg op de kar van 4D-films en had dankzij haar groots aangepakte voor-, hoofd- en postshow een vrij indrukwekkende attractie in handen. De vierdimensionale hype ging echter even snel als hij kwam, waardoor 'Pandadroom' vandaag een heel grote voetafdruk ten opzichte van magere bezoekersaantallen heeft. Is dat eigenlijk wel ecologisch verantwoord?

Ach... tijden veranderen en topattracties veranderen. Zo imponerend men het in de jaren zeventig ervoer om bij de vervallen gevel van het 'Spookslot' te arriveren, zo ronduit adembenemend vind ik het om vandaag honderd meter verder een Kathedraal Van Zwitsers Staal te bewonderen. Het is sowieso bijzonder om een grote nieuwigheid te bezoeken in één van m'n thuisparken, maar bij Baron 1898 komt dat gevoel nog sterker tot uiting. Hoewel ik in het verleden al stevigere rollercoasters overwon en enkele tientallen B&M's mocht aandoen, is het namelijk helemaal anders om zo'n meesterwerk in je spreekwoordelijke achtertuin te vinden. Het moment waar de Efteling al een heel jaar naar toe werkte, is dus eindelijk daar.

Het getal '1898' staat (godzijdank) niet voor de wachttijd in minuten en 't is evenmin een indicatie voor de hoogte of lengte in meters. Wanneer je het pure cijfermateriaal als uitgangspunt neemt, is 'Baron 1898' immers een dive coaster van relatief bescheiden proporties. De baan is een halve kilometer lang en raast tegen negentig kilometer per uur een kleine veertig meter naar beneden. Niks dat we nog nooit gezien of beleefd hebben, zou je dan denken. Fout! De Efteling heeft zichzelf immers overtroffen als het over de looks gaat. Wanneer ik met eigen ogen die imposante staalconstructie onder de lifthill aanschouw, is dat bijgevolg met een diep respect voor het projectteam dat hierachter zit. Ik wil niet weten hoezeer de Efteling heeft moeten aandringen om deze reusachtige gethematiseerde support door B&M te laten bouwen, maar het resultaat is ronduit briljant. Vele tientallen bezoekers staren met argusogen naar het voertuig wanneer deze omhoog takelt en je voelt de harten zelfs collectief stilstaan wanneer de achttien inzittenden treiterachtig boven de afgrond gehangen worden. De statig draaiende wielen, de rokende schoorsteen en de gezwind om je heen racende treinen geven de zone rond 'Baron 1898' bovendien een beklijvende dynamiek. Dat visuele feestje sleurt ons quasi rechtstreeks de wachtruimte in, want oh wat hebben we beiden zin in deze nieuwigheid. Aangezien we de massaal toegestroomde freaks deze ochtend hun rondje lieten maken, is het rond een uur of twee geeneens overdreven druk. Een comfortabele wachttijd van zestig minuten is het enige dat ons scheidt van een ritje op de eerste B&M in de Benelux.

Over de wachtruimte kan ik vrij kort zijn, want het is allemaal nogal simpel. De Efteling kocht vele tientallen meters houten hekken, plaatste die op het binnenplein van de ride en klaar. Godzijdank lijkt men de eindeloze meanderingen bij recente attracties helemaal afgezworen te hebben, maar 't is hier beslist geen pareltje zoals bij 'De Vliegende Hollander'. Gelukkig schuift de rij relatief snel op, dit in tegenstelling tot de horrorverhalen die ik sinds de openingsdag opving. De sleutel tot dit succes is een zeer last-minute geïmplementeerde bagageruimte aan het einde van de wachtrij. Bagagekasten op het station bleken pure chaos te veroorzaken, wat de capaciteit naar dramatische minima bracht. Vandaag, exact twee weken nadat de eerste reguliere bezoekers plaatsnamen, zie ik echter een geoliede machine. We staan dus sneller dan verwacht voor de deuren van 'Rijksmijn Baron 1898'. In onze handen geen bagage, maar wel een waardevol ticket voor de eerste rij.

Voorshows... Bah! Als er één ding volkomen overbodig is bij een kwalitatief stuk achtbaanstaal, is het wel zo'n slome introductie op het achtergrondverhaal. 't Haalt de herhalingswaarde in de meeste gevallen bovendien aanzienlijk naar beneden. Maar er zijn zeldzame uitzonderingen en 'Baron 1898' is er eentje van. De préshow vertelt op een luchtige, doch geloofwaardige wijze waarom we hier aanwezig zijn en wat er ons te wachten staat: goud zoeken voor één of andere hebzuchtige mijnbaron. Door middel van een knap staaltje videomapping onderbreken de Witte Wieven het veredelde promotiefilmpje op indrukwekkende wijze. Deze tegenspeelsters van Gustave Hooghmoed raden ons ten stelligste af om in de mijn af te dalen, maar dat doen we als eigenwijze toeristen uiteraard wel. En zo komen we in een volgende ruimte oog in oog met de Baron. Om eerlijk te zijn, had ik die langverwachte confrontatie misschien net iets imposanter ingebeeld. Zijn bewegingen ogen nogal mechanisch en zijn functie is eerder beperkt tot het geven van de laatste instructies. Langs de andere kant ben ik aangenaam verrast dat het daarbinnen allemaal ontzettend vlug gaat. Voor we het goed en wel beseffen, openen er namelijk drie poorten richting de sfeervolle stationshal. En daar wacht een gloednieuwe B&M-trein ons met geopende beugels op. Het voelt allemaal fris en het doorstromingsproces oogt vernieuwend, terwijl een enorme ploeg personeelsleden voor vlotte operations zorgt. Ik ben oprecht onder de indruk.

Je zou bijna vergeten dat we het nog altijd over een achtbaan hebben. Zelfs nadat we de beugels sloten, de vloer wegzakte en de poorten openden, blijft de Efteling verbazen. Na de doordachte details van de voorshow, moet het mooiste stuk storytelling immers nog komen. Aan de voet van de lifthill staan we even stil in een ronkende machinekamer waar de Witte Wieven ons nog een laatste keer waarschuwen. Projecties, perfect gesynchroniseerde stoomeffecten en een dramatische soundtrack sturen me met kippenvel naar een hoogte van zowat dertig meter. Vanaf dat moment verschilt 'Baron 1898' voor inzittenden niet drastisch ten opzichte van andere dive coasters. De paar seconden die je met een blik richting de afgrond doorbrengt, voelen hier bijvoorbeeld even zenuwslopend. En dat moment waarop de trein eindelijk loshaakt, zorgt voor een even volmaakt moment van coasterplezier. 'Baron 1898' werkt haar traject af met twee inversies en een helix, al ervaar ik die (net zoals bij 'Krake' en 'SheiKra') eerder als uitbollen. Ja, zo'n dive machine is en blijft een soort one-trick-pony die al haar kracht uit een paar luttele seconden put. Ben ik daarom ontgoocheld? Neen! Integendeel zelfs. De enscenering die de Efteling rond het geheel ophangt, is immers zo buitengewoon dat 'Baron 1898' veel meer betekent dan die ene verticale afdaling. Dit is geen doorsnee achtbaantje, doch een complete ervaring die van het eerste betonblok tot het laatste mijnattribuut klopt. Dergelijk uitvoerig gethematiseerde coasters zijn doorgaans niet buiten Disney-terrein te vinden en ik wil dus mijn hartelijke complimenten aan de Efteling overmaken. Jullie toonden nogmaals dat niet hoogte of snelheid, maar wel het totaalplaatje de sterkte van een attractie bepaalt.

Als je weet dat de pure pracht van 'Baron 1898' de Efteling zo'n achttien miljoen euro kostte, is het haast ongelooflijk dat men drie jaar geleden een vergelijkbaar bedrag aan een setje fonteinen spendeerde. Aquanura was de grote nieuwigheid voor de zestigste verjaardag van het park en men kondigde de show met veel bombarie aan. 'Las Vegas, Dubai... Kaatsheuvel' was bijvoorbeeld één van de slagzinnen. Wilde men zich daarmee op dezelfde hoogte plaatsen als de beroemde 'Fountains of Bellagio' en het Arabische alternatief daarvoor? Tja, dan valt 'Aquanura' naar mijn mening toch zwaar tegen. De Efteling heeft geen imposant hotelcomplex of een achthonderd meter hoge toren in de achtergrond en bovendien valt het waterspektakel een stuk braver uit. Ik geniet van de herkenbare muziek en 't is een vermakelijk tafereeltje, maar verwacht geen grootse eindshow als 'World of Color' en 'Disney Dreams'. Daarvoor is 'Aquanura' - zeker bij daglicht - gewoonweg te simpel. Gelukkig kan de pijnlijk gekozen subtitel 'Sensationele Watershow' alsnog een glimlach op m'n gezicht toveren.

'Aquanura' is niet de spectaculaire finale van ons bezoek aan de Efteling, maar gelukkig is dat slechts een heel klein schoonheidsfoutje. Ondanks het trieste weer bezorgde het park ons namelijk alweer een dagje om in te lijsten. Dank ik daarvoor de elfjes van 'Droomvlucht'? De jodelaars die de wachtruimte van de bobsleebaan opvrolijken? En het spontane, gedreven personeel dat ons vandaag met een glimlach voorthielp? Jazeker, die werkten er allemaal aan mee. Maar toch zit de grootste sterkte van dit park in de onmiskenbaar aanwezige ziel. De Efteling (of De Nefteling zoals wij het in Vlaanderen maar al te graag noemen) is een plek vol historisch verantwoord erfgoed. Achter elke hoek schuilt wel een verhaal, een mijlpaal of een quote uit het verleden. Het park bewaart en koestert die geschiedenis met de grootste zorg, wat bewonderenswaardig is. Ondanks dit alles evolueert men niet naar een soort openluchtmuseum, maar gaat de Efteling mee met de moderne tijd. Het attractie-arsenaal kreeg recent een mooie boost, terwijl de oudere klassiekers nagenoeg perfect onderhouden of opgefrist worden. Redenen genoeg om ervan te houden en om te beseffen dat de Efteling haar sterrenstatus verdient. Dat sprookjesbos van weleer is uitgegroeid tot een volwassen themapark dat terecht meedraait aan de Europese top. Dus beste Nederlanders, wees trots op 't feit dat jullie zo'n icoon binnen je landsgrenzen hebben. Wij moeten het in België met heel wat minder genialiteit stellen.

Glenneke

#2247870 - 17/07/2015 22:09 Re: [TR] Efteling (15 juli 2015) [Re: Glenneke]
JohanR Offline
'Totally Nuts'

Registered: 16/10/2007
Loc: Helmond
Wauw, wat een schitterend TR weer van je (niet dat ik ooit een slechte heb gezien). Bedankt voor deze mooi blik, verhaal en sfeer welke je hier hebt weten te creeëren!

#2247892 - 17/07/2015 23:28 Re: [TR] Efteling (15 juli 2015) [Re: JohanR]
Youri076 Offline
Member

Registered: 12/02/2015
Loc: Breda
Mijn complimenten voor je prachtige TR! Je weet die typische Efteling-gevoelens, zoals bij de wachtrij van Droomvlucht perfect te omschrijven. Daarnaast zitten er een aantal hele mooie foto's tussen. Bedankt voor dit kwartiertje lees- en kijk plezier! smile

#2247896 - 17/07/2015 23:46 Re: [TR] Efteling (15 juli 2015) [Re: Youri076]
Robinsson Offline
Member

Registered: 04/01/2005
Loc: Den Bosch
Mijn favoriete park en favoriete schrijver hier samen maakte het wederom tot een groots leesplezier. Je vat de Efteling op een uiterst goede wijze samen. De Efteling is misschien niet het park waarin alles volmaakt is maar die op genoeg facetten indruk blijft maken. Met Baron 1898 hebben ze laten zien waar toe ze in staat zijn en dat voorziet mij van een rooskleurige beeld over de toekomst voor De Efteling.

Edited by Robinsson (17/07/2015 23:48)

#2247897 - 17/07/2015 23:49 Re: [TR] Efteling (15 juli 2015) [Re: Youri076]
BoccaDellaVerita Offline
Mouth of the truth

Registered: 05/04/2004
Loc: Breda
Interessante perspectieven in zowel je fraaie foto's als amuserende teksten!

#2247899 - 18/07/2015 00:04 Re: [TR] Efteling (15 juli 2015) [Re: BoccaDellaVerita]
FluxCapacitor Offline
Member

Registered: 12/01/2014
Loc: Alkmaar
Bedankt voor dit briljante TR! Het "Efteling-gevoel" is overgekomen en tevens ontzettend overtuigend goed beschreven. smile

#2247900 - 18/07/2015 00:31 Re: [TR] Efteling (15 juli 2015) [Re: FluxCapacitor]
SchaukelMeister Offline
Der schaukel Meister

Registered: 17/06/2011
Loc: Somewhere
Mooie TR, volkomen eens. Mensen onderschatten wat voor prachtige attracties de Efteling te bieden heeft. Villa Volta bijvoorbeeld, vrijwel het beste madhouse qua verhaal en thema dat er te vinden is in europa. Pirana is erg ondergewaardeerd, een rapid river als deze is vrij zeldzaam.

#2247927 - 18/07/2015 07:12 Re: [TR] Efteling (15 juli 2015) [Re: SchaukelMeister]
painter Offline
geen kunst

Registered: 24/11/2002
Loc: waalwijk
Zo, weer een half uurtje uitermate nuttig besteed aan een wederom schitterend verslag van jouw hand. Je maakt het park nog mooier danhet al is.

Het Spookslot is gedateerd en trekt onverdiend te weinig bezoekers. Wij gaan er nog steeds regelmatig in en de attractie verwondert me - ondanks, of misschien wel dankzij de gedateerde techniek - nog elke keer . Afgelopen zaterdag was het zo rustig dat we eindelijk weer eens de voorshow goed konden zien en horen en de hoofdshow in het midden konden bekijken. De opbouw van de show met de muziek en de (houterige) bewegingen van de graven, leuningen e.d. blijft goed te pruimen en zorgen voor een voldaan gevoel als je weer naar buiten loopt smile .

Sidebar uitzetten?
Deze sidebar kun je bij my stuff > my preferences uitzetten.
De laatste pretpark topics
Een B&M Wingcoaster voor Toverland, top of flop?
by Eftelflags
17/01/2017 22:57
Handige jaarkaart om verschillende dierentuinen te bezoeken?
by RRA
17/01/2017 18:57
Wachten in de wachtrij!
by
17/01/2017 15:16
Dierentuin kiezen
by dream_wizard
16/01/2017 11:00
[TR] Zoo Krefeld (D) - 12 januari 2017
by Arwen
14/01/2017 18:59
De laatste kermisclub topics
Hangover Tower Ewald Schneider
by geroniemo1
17/01/2017 11:41
Alkmaar De Mare 11 t/m 14 mei 2017
by Bredeche
17/01/2017 09:29
Doetinchem Najaar 1 t/m 3 september 2017
by Bredeche
17/01/2017 09:27
Oostvoorne 14 t/m 17 april 2017
by Bredeche
17/01/2017 09:25
Waspik 26 t/m 29 augustus 2017
by Bredeche
17/01/2017 09:24
Who's Online
4 registered (Alistair, Zolex_Robin_D, DaltonTerror, kermisfan1), 67 Guests and 7 Spiders online.
Newest Members
Michiel197, Lev, LordOnip, flamingo, belgijan
8944 Registered Users
Forum Stats
8944 Members
24 Forums
12373 Topics
331924 Posts

Max Online: 2987 @ 09/08/2009 21:17
Today's Birthdays
Henk K (48), Matthijs (30), PowerPolyp (48), timmy (26)

Fotowedstrijd 2016: Win een heel seizoen #HARDGAAN in Walibi Holland of een dagje volledig gratis kermis vieren voor 2 in Best.
122 inzendingen | Het prijzenpakket van 2016 wordt gesponsord door Walibi Holland en Kermis Best

Themepark.nl wordt gesponsord door de IS Group  Houden of weggooien: Pandadroom
Houden of weggooien: Pandadroom