Naast mijn modellen de 'Enterprise' en 'Condor' heb ik mijn derde projekt afgerond: de Turbo Polyp. Deze was al een geruime tijd klaar maar heb nu even de tijd om 'm op de site te plaatsen.
Deze attractie imponeerde mij omdat er zoveel sierlijke draaibewegingen in zitten. De kunst is om exact een kopie van een echte kermisattractie natuurgetrouw op schaal na te bouwen met de middelen die je hebt in de modelbouw.
Dit model de 'Turbo Polyp' is vervaardigd uit messing (wat kenmerkend is uit m'n andere modellen). De tandwielen zijn van staal en de gondels zijn gegoten uit polyester. Acht motoren zetten de polyp in beweging.
Er zitten ook nog zo'n 50 lagers in verwerkt voor een soepel verloop van de attractie. Het omhoog brengen van de armen gaat dmv een cilinder die via een baan uit het midden van het centrum bewogen wordt(het exentriek) Daardoor krijg je de dansende bewegingen.
Nog zo'n kenmerk is de verlichting. In deze attractie zijn er 2500 LEDs in verwerkt. De echte kermis is ook een zee van licht en ik probeer de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen.
Menigeen denkt dat het draaien en bewegen het moeilijkste aspect van de kermismodelbouw is, maar het is de verlichting. Je hebt voor iedere draairichting sleepcontacten nodig, en hoe meer draairichtingen hoe meer sleepcontacten en dat vraagt weer veel bedradingen en stekkerverbindingen. En dat moet weer weggewerkt worden in een schaal van 1:20 waarin mijn attracties zijn uitgevoerd.
marceldmarceld
Member
Registered: 01/06/2004
Loc: Wervershoof
zo zeg ik sta ik echt even van te kijken zeg. Echt gewedlig gemaakt, draait lekker soepel. Mocht je wat bouw fotos hebben? ik hou me aanbevolen, gezien er hier ook aan de poyp gebouwd word. Nogmaals, zee mooi gemaakt, petje af hoor.
Dat is een mooie binnenkomer hier op themepark, welkom. Ik had op internet al eens gezien dat je aan deze polyp bezig was; netzoals jouw Enterprise en Condor is ook deze attractie een prachtig stuk werk geworden. Ik was ergens zo in '94 of '95 bij wijlen Frans Smulders op visite toen hij me vertelde over jouw bouw van de Condor en Enterprise, zustermodellen van zijn modellen. Anyway, je zet werkstukken neer van een zeer hoog niveau! Je filmpje vind ik zelf iets minder, zo'n prachtig werkstuk verdient een filmpje met een prachtig decor waardoor het model nog mooier uit de verf komt!
Hey Walter, welkom hier op het forum! De polyp is erg mooi geworden op mijn site staan nog foto's van jou modellen. Hoop dat er meer foto's volgen. Nob
OrkaanbouwerOrkaanbouwer
Member
Registered: 11/05/2004
Loc: Holland
Miniatuurbouw van topklasse! Ik vermoed dat er ook een uitgebreide gereedschapset aan te pas is gekomen. Er blijven bij mij nog wel een paar vragen over: 1e. Is het model ook (vrijwel) net zo demontabel als het origineel? Zo ja, wat is je opbouwtijd? 2e. Heb je er ook voertuigen bij?
_________________________ Oud kermis transport, veel verse foto,s online!> Het kermis Forum ! Klik hier voor mij miniatuurkermis! Wilt u een expo op uw evenement; www.kermisexpo.nl ***********Oude kermis en transport foto,s online!*************
Mischa58Mischa58
Meester Modelmaker
Registered: 02/08/2002
Loc: Noord Holland
Dit is werkelijk topklasse! Een aantal jaren terug heb ik dit model al eens in de bouwfase mogen aanschouwen. Het eindresultaat is verbluffend! En wat draaien de gondels mooi ook!
Zooooo, is dit mooi of niet!! Geweldig! Echt heel erg mooi gemaakt. Heb je modellen in Tilburg eens mogen aanschouwen, supermooi!! Heb je ook bouwfoto's?
Registered: 20/09/2003
Loc: Nijmegen
Hoi Walter jij weet hoe je een tpoic moet openen. Wat een mega model is dit geworden maar dat vind ik van al jou modellen allemaal stuk voor stuk prachtige bouwwerken. Gr jeroen
_________________________ I'm a member of S.W.A.T. : Seriosly Wasted Alcoholic Team.
Hallo allemaal. Bedankt voor jullie complimenten. Om julle vragen te beantwoorden zal ik er wat dieper op ingaan door wat foto's en info te geven over de bouw van deze molen. De Beginfase!
De krans met 't tandwiel met daartussen ingefreest de naaldlagers.
In de grijze koker zit 'n wormwiel die de cilinder mechanisch naar buiten of naar binnen beweegd. Daaraan heb ik de sleepringen bevestigd. Op de kopse kant van de grijze kokor is een gelagerd tandwiel bevestigd, met daaraan een 12 volt motor voor het draaien van 't exentriek en de vork. Om de vork heen zit ook weer een gelagerde draaischijf voor de ophanging van de trekstangen die de 5 armen omhoog gaan tillen.
Hier zie je een van de armen met daaraan de kruizen. In de messing koker zit ook weer een motor, lagers en sleepringen. De gondel is 'n houten prototype. Aan de uiteinden van de kruizen zitten gloeilampjes bevestigd voor 't verlichten van de gondel.
Hier zie je de volledige opstelling van de molen. Er zijn een aantal onderdelen niet volledig afgemaakt, zoals de octopussen op de bollen en de kassa, maar dat komt nog terzijnertijd. De Turbo Polyp heeft een diameter van ruim 1 meter en is demontabel. In delen wordt deze molen opgeborgen in stofvrije kisten om beschadigingen tegen te gaan. Er zijn geen vrachtwagens erbij.
Ik kon er geen gepast soort harmonica (stofzuigerslang) voor de middenton aankomen, maar ik vond dit niet storend omdat je zo wel kan zien hoe het mechanischme werkt. Morgen probeer ik een aantal filmpjes van het exentriek te plaatsen.
marceldmarceld
Member
Registered: 01/06/2004
Loc: Wervershoof
werkelijk prachtig mooi, sta met verbaasing te kijken. net wat je al eerder schreef, de sleepcontacten in de molen is een aardige klus, nu heb ik bij me model nog aardig bewegings ruimte omdat hij in cm 50 groter is, maar ik vind het werkelijk knap en mooie gemaakt. Hoe lang ben je er mee bezig? al een behoorlijke tijd zeker?
Ja klopt helemaal foto,s genomen in Nijmegen op de 2e kermis TT !
_________________________ Oud kermis transport, veel verse foto,s online!> Het kermis Forum ! Klik hier voor mij miniatuurkermis! Wilt u een expo op uw evenement; www.kermisexpo.nl ***********Oude kermis en transport foto,s online!*************
Dino_amusementDino_amusement
Exploitant in Spé
Registered: 15/03/2005
Loc: Wijchen
Origineel bericht van: MFenterprise
Tijd voor een nieuwe editie met ook dit 3e model?
Prachtig werk, daar moet heel wat tijd in zitten. Misschien klink ik wat ongeduldig, maar heb je al plannen voor een volgend model? Qua beweging heb je nu zo'n beetje de moeilijkste modellen al gebouwd denk ik.
_________________________ Al mijn foto's vind je hier! -------------------- Mijn emailadres : erwinvanderwoude@live.nl
Tijd voor een nieuwe editie met ook dit 3e model?
Prachtig werk, daar moet heel wat tijd in zitten. Misschien klink ik wat ongeduldig, maar heb je al plannen voor een volgend model? Qua beweging heb je nu zo'n beetje de moeilijkste modellen al gebouwd denk ik.
ik vind het moeilijkste model de demolition derby. maar ik ben daar ook eigenlijk wel nieuwsgierig naar
Nee, nog geen plannen voor een nieuw model, maar het moeilijkste wat ik gebouwd heb was toch( klinkt gek) De Enterprise! Het brengen van 'n horizontale naar de vertikale positie van 't rad, en de gondels uit te laten slaan zonder dat je de molen erg hard moet laten draaien.
Ik heb met open mond het eerste filmpje gekeken en de uitleg laat me niet minder verbaasd zijn. Geweldig dit! Je andere modellen heb ik gelukkig als eens mogen bewonderen in Tilburg, maar dat is toch ook al weer een aantal jaartjes geleden. Kom je ook naar dordrecht dit jaar?
OrkaanbouwerOrkaanbouwer
Member
Mooie detailfoto's. Je bent lang geen beginneling in metaalbewerken. Alles ziet er keurig afgewerkt en doordacht uit. Op het oog schat ik dat de moduulmaat van je tandwielen in de buurt van de 1 zit. Klopt dat?
Mooie detailfoto's. Je bent lang geen beginneling in metaalbewerken. Alles ziet er keurig afgewerkt en doordacht uit. Op het oog schat ik dat de moduulmaat van je tandwielen in de buurt van de 1 zit. Klopt dat?
Vriendelijke groeten,
Orkaanbouwer
Ja klopt, bij m'n molens gebruik ik moduulmaat 1. De tandwielen zijn standaard 1,5 centimeter dik die vervolgens afgedraaid worden naar 0,7 cm.
OrkaanbouwerOrkaanbouwer
Member
Hoewel ik er bij blijf dat het een zeer fraai stuk modelbouw is, valt me nu toch iets op wat ik minder geslaagd vind: de vloerdelen die van buitenaf tot aan de middenring uit één geheel zijn gemaakt. Ik zou die grote vloerdelen in meerdere kleine delen verdelen, zoals bij de echte. Dat zou mijns inziens nog weer een stukje extra realistische uitstraling geven.
je had ook kunnen opteren om in elke arm een mini-looplicht van 3 of 4 kanalen in te bouwen,printje zelf bouwen,eventueel in deeltjes zodat ze in de arm passen,dan moet je enkel voeding in de arm brengen (die er nu toch ook al insteekt)
Registered: 14/08/2005
Loc: best [brabant]
in 1 woordt.SCHITTERND,,,,,,,,,SCHITTEREND,,,,,,,,SCHITTEREND,,,,,,SCHITTEREND,
RIT IS TOCH WEL GAAF MAN.
gr ron modelbouw-polyp fanaat | modelbouw-helikopter fanaat | modelbouw-graafmachine liedherr-944-litronic 12345678910111213141516171819202122232425262728292100101202 NIETS IS ONMOGELIJK,ALS JE MAAR GEDULD HEBT