Ik bezoek regelmatig dierentuinen/wildparken (1-4 keer per jaar) en ik ben 42, ben getrouwd en mijn kinderen zijn 12 en 15. In al die jaren hebben we alle grotere dierentuinen in Nederland inmiddels meerdere keren bezocht. De laatste in Nederland is Gaiapark geweest.
In Nederland heeft elke dierentuin zijn eigen charme, Amersfoort en Rhenen zijn toch wat meer gericht op kinderen met respectievelijk een dinobos en een overdekte speelgelegenheid. Artis is een vrij kleine maar mooie stadsdierentuin terwijl Blijdorp inmiddels wat groter is maar heeft o.a. een prachtig oceanium (of hoe heet dat ook al weer

).
Maar ook Emmen en Gaiapark zijn de moeite waard, alleen dierenrijk Europa is in mijn ogen veel minder.
Beekse bergen heeft ook zijn charme, vooral bij droog weer is het een heerlijk park om te voet te doorkruisen.
Opvallend is dat de parken in Nederland zich voortdurend blijven ontwikkelen, ik heb in de afgelopen jaren een aantal parken behoorlijk zien veranderen.
off-topic: wij hebben inmiddels ook vele wildparken en enkele dierentuinen in Duitsland bezocht. Vooral de wildparken zijn vaak verrassend. Absolute topdierentuin is Zoom Erlebniswelt in Gelsenkirchen.