Nou het zit er op, we zijn net terug van de Walibi World Wintermeeting. (Sommigen zullen nog in de auto zitten.)
Het was gezellig, leuk, informatief en fijn dat ik er bij mocht zijn.
Waarvoor dank aan TP-staff en aan Walibi World natuurlijk. Het was voor Walibi ook spannend omdat het de eesrte keer is dat ze zo open met ons bespreken wat de plannen zijn voor de komende jaren.
Waarbij opgemerkt mag worden dat het inderdaad de plannen zijn voor de komende jaren. Hoe verder in de toekomst we kijken hoe minder de plannen vastliggen.
Volgens mijis ieder een het meest benieuwd naar het nieuws:
Voor 2010 wordt er vooral geïnvesteerd in uitstraling en sfeer:
De toiletten in Italië (wisten we al) worden dus inderdaad uit de kelder gehaald van Alfredo's en komen aan de linkerkant van het gebouw te staan. Tevens wordt het interieur van Alfredo's aangepast naar Italië. En er komt een ingang aan de vakantiepark kant zodat deze gasten Alfredo's als restaurant kunnen gebruiken.
De grindtegels gaan verdwijnen (joepieieie)
Er wordt aandacht besteed aan belevenis stel je daarbij bijvoorbeeld voor werk aan fonteinen, decor, bloementoresn plaatsen, etc
Er komt een neiuwe show in plaats van het Merlijn's toverfestijn. (Deze zal overigens het jaar daarop weer vervangen worden.)
Er komt een begin met een nieuw festival: Het Fantasy festival. Dit zal logistiek en plaaningsgewijs gebruik maken van de mogelijkheden zoals die ook benut worden ten tijde van Halloween, maar gericht zijn op een andere doelgroep (gezinnen) en in het voorseizoen plaatsvinden. Hier wordt voorzichtig mee begonnen en de verwachting is dat dit de komende jaren wordt uitgebouwd.
In het Western gebied komt een terras te liggen "voor de saloon" zeg maar dat het middengebouw verdwijnt. Dit levert dan weer een egzellig plein op en een beter zicht op saloon en attracties. (de stier zal verplaats worden naar de hoek tegenover de Saloon.
In 2011 zal de nieuwe show zoals hierboven genoemd weer vervangen worden.
Er komt een nieuwe shop in de passage (of ze verbouwen een vand eoude) Dit om de hele passage meer uitstraling te geven.
Infrastructuur wordt verbetert waarschinlijk komt er een pad van de "main street" naar de Rio Grande. Er wordt in 2011 ook verdre gewerkt aan de thematisatie van Italië en de Speedzone zal aangepakt worden.
Ook de lay-out van Walibi land en de Western zone zal bekeken worden. Vebaas je niet als Yukon en Western samengevoegd worden. Dit omdat veel gasten nauwelijks tot geen verschil zien.
Graag zou Walibi de wachtrijen meer naar de achtergrond verplaatsen en de attracties goed willen laten zien. (Denk hierbij aan bijvoorbeeld de drop van Goliath beter laten zien. Onthoud dit is een voorbeeld dus dat zullen ze niet heel snel of misschien wel nooit doen.)
Voor de Via Volta is vorig jaar al een nieuwe trein besteld, maar er is op grond van argumenten voor gekozen om de hele attractie mee te nemen naar 2011 zodat het hele plan Italië in een keer gepresenteerd kan worden. Waarschijnlijk wordt er geprobeerd om de boomerang een mooi sausje te geven zodat het een fijne "experience" wordt. Er komt overigens een MK1212 trein op te staan.
Inhakend op de "experience": 2010 wordtniet het jaar van Walibi en 2011 en 2012 ook niet en daarna ook niet. Er wordt in het masterplan (tot 2020 geactualiseerd) niet ingezet op één grote attractie in ene bepaald jaar, maar meer op het vergroten van de "experience"van de gasten. Daarvoor worden verscheidene reeds bestaande attracties opgefrist. denk aan waterspel bij de excalibur. Een eerlijker "spel" bij de Splash Battle (dat de watereffecten ook echt uitgaan als je de targets schiet).
Dit zijn even snel de nieuwtjes zoals ik ze gehoord heb. Als niemand anders dat post zal ik ook nog wat zeggen over de plannen van 2012 tot 2020, maar zoals gezegd die zijn nog niet in steen geschreven dus dat kan nog wijzigen. Mits er goede argumenten op tafel komen.
Daarnaast wil ik nog wel opmerken dat Mevrouw van Till heel duidelijk aangaf dat CDA zlker geen blok aan het been van walibi is, maar dat CDA meedenkt en meewerkt aan de koers die zij graag wil varen met haar MT. Het actualiseren van het masterplan heeft daaraan ook duidelijk een positieve ondersteuning geboden.
Wie er bij was voeg toe wat ik vergeten ben of nog niet gezegd heb. Wie er niet bij was stel vragen en mogelijkerwijs kunnen wij antwoord geven.
Ik vond het in ieder geval zeer de moeite waard en hoop dat Walibi dit blijft doen de komende jaren. (En stiekem hoop ik dat ik dan ook weer mee mag.

)