ik heb een printje die er voor zorgt dat de zwaailampen gaan knipperen van die een voeding van 5 volt gelijkstroom nodig heeft, maar ik heb een voeding van 16 v wisselstroom, en nu is mijn vraag. kan ik dit met een weerstand doen om de voltage te verminderen zo ja welke weerstand, en als ik er een sperdiode (is in het duits geschreven) tussen zet heb ik toch ook gelijkstroom??
Alleen een diode maakt van een wisselspanning géén gelijkspanning, maar een zogenaamde
pulserende gelijkspanning. Dat is een spanning die voortdurend van nul naar een maximum en dan weer naar nul gaat etc. Bij enkelfasige gelijkrichting is de spanning bovendien ook steeds een tijdje "uit". Met behulp van electrolytische condensatoren en eventueel een spanningsstabilisatie-IC maak je er dan gelijkspanning van.
Gewoon met een weerstand werken is wellicht niet mogelijk omdat het apparaat "knippert" en dan wellicht een variabele stroomsterkte opneemt. Spanningsverlaging door middel van een weerstand kan alleen goed bij een schakeling die een
constante stroom opneemt.
Vriendelijke groeten,
Orkaanbouwer